ponedeljek, 4. 4. 2011

Turizem Ljubljana praznuje

Javni zavod Turizem Ljubljana je aprila dopolnil deset let svojega delovanja.

V tem času je zavod z učinkovito notranjo organizacijo izpolnil vsa tista pričakovanja, ki mu jih nalaga zakon, obenem pa je s številnimi izvirnimi in preizkušenimi potezami dosegel preobrazbo mesta v živahno turistično evropsko prestolnico, po kateri se v vseh letnih časih vijejo vrste turistov z vsega sveta, medtem ko svetovni mediji o našem mestu poročajo kot o skritem evropskem dragulju.

V prvem desetletju svojega delovanja je zavod pripravil vrsto strateških razvojnih dokumentov, ki opredeljujejo in navdihujejo njegovo poslanstvo. Na samem začetku, leta 2001, je Mestni svet Mestne občine Ljubljana sprejel Strateške usmeritve razvoja turizma v Ljubljani in akcijski načrt nalog za obdobje 2001-2004, takoj zatem je sledila Strategija Zavoda za turizem Ljubljana za obdobje 2005 – 2008. Dokument je postavil temelj za projekt Turistična destinacija Ljubljana – razvoj organizacijskih struktur, s katerim je zavod skupaj s 27 partnerji (glavnimi nosilci turistične ponudbe Ljubljane) uspešno kandidiral za evropska sredstva za spodbujanje razvoja turističnih ciljev. Konec leta 2007 se je projekt iztekel, plod tega dela pa je bilo končno poročilo, pa tudi dokument Strateški razvojni in marketinški načrt turistične destinacije Ljubljana za obdobje 2007 – 2013, ki jasno opredeljuje smernice razvoja turizma v Ljubljani z izdelanim akcijskim načrtom, ki ga je Mestni svet sprejel leta 2006. Pred dvema letoma (2009) je zavod dobil novo organizacijsko obliko in novo ime Turizem Ljubljana, s katerim se pravno veljavno podpisuje od 1. januarja 2010.

Turistični dosežki v številkah

Število gostov, ki so v Ljubljani prenočevali, se je povečalo od 194.715 v letu 2001 na 392.159 v 2010. Kot kažeta grafa, sta bili dosedanji turistično najuspešnejši leti 2006 in 2007, po krajšem upadu tujih gostov pa turistični utrip Ljubljane ponovno oživlja. Število turističnih nočitev tujih gostov je v zadnjem desetletju naraslo od 391.421 v letu 2001 na 736.844 v letu 2010. Število skupin, ki so na zavodu naročile voden ogled Ljubljane, se je od 834 v letu 2001 povzpelo na 1.760 v letu 2010. Področje turističnega vodenja v Ljubljani sodi med najrazvitejše v Evropi, saj zavod tujim obiskovalcem nudi vodenje z visoko usposobljenimi vodniki v kar 17 jezikih.

Ljubljana je v zadnjem desetletju postala prepoznavna in turistično privlačna evropska prestolnica

Do bistvenega povečanja prepoznavnosti Ljubljane je prišlo zlasti v obdobju priprav na vstop v Evropsko unijo in v času predsedovanja Slovenije Svetu Evropske unije. V tem času je bila Ljubljana deležna zanimanja za investiranje v turistično infrastrukturo in izgradnjo novih nastanitvenih objektov. Skupno število nastanitvenih zmogljivosti v Ljubljani se je od leta 2004 do vključno leta 2009 povečalo kar za 37,4 odstotka in znaša 5.797 stalnih nastanitvenih ležišč. Zavod je vsa leta povečuje in izboljšuje ponudbo prireditev na javnih površinah Mestne občine Ljubljana, ki so v veselje tako Ljubljančanom kot številnim tujim obiskovalcem, še posebej, če si prikličemo pred oči čarobno novoletno mesto, ki si ga hodijo ogledovat vse generacije od blizu in daleč, ali pa na poletno Ljubljano, ki jo poleg pestrega programa uličnih gledališč oživljajo kostumirani historični liki, kot sta Urška in Povodni mož, ljubljanski poštar, meščanske dame in gospodje, gosposki pobiralci cigaretnih ogorkov in še kdo.

Prenovo središča mesta in bregov Ljubljanice Turizem Ljubljana spremlja s številnimi prireditvami na prostem, deloma pa tudi s sofinanciranjem nepogrešljivih infrastrukturnih pridobitev

Z obnovo stavbnih lupin, ki vsa leta poteka v okviru akcije Ljubljana – moje mesto, v zadnjem mandatu pa še posebej v županovi akciji prenove Slovenske ceste, vzpostavitve promenade od Tivolija do Gradu in zapore širšega območja mestnega središča, je Ljubljana pridobila bistveno povečane peščeve in kolesarske površine. Mesto je dobilo edinstveno prizorišče družabnega življenja, Ljubljanica z metropolitanskimi nabrežji, ki se jih je prijelo ime Ljubljanska plaža, pa je postala pravi magnet za prebivalce, pa tudi za obiskovalce Ljubljane. Prav zato je zavod prispeval tudi k prenovi Trnovskega pristana v letu 2008 in Krakovskega nasipa v letu 2009. Skoraj dokončno prenovljen je tudi Ljubljanski grad s prvovrstno kulinarično ponudbo, ki je že v od leta 2006 dostopen s turističnim vlakcem in nepogrešljivo panoramsko vzpenjačo, s katero sta se na Grad povzpela tudi Njeno veličanstvo kraljica Elizabeta II. in njen soprog vojvoda Edinburški.
Ljubljana je v prvem desetletju delovanja svojega javnega turističnega zavoda dobila tudi kakovostno in sodobno obliko označevanja kulturnih in zgodovinskih znamenitosti in učinkovit sistem usmerjanja po turistični magistrali, pešpoteh, po katerih potekajo turistični ogledi mesta.

Vse boljša obveščenost o turistični ponudbi Ljubljane

Veliki kakovostni premiki so bili storjeni na področju turističnega informiranja, V turističnih informacijski centrih se je leta 2001 zglasilo 119.497 obiskovalcev, v letu 2010 pa že 253.025, čeprav je bil v tem obdobju vzpostavljen sistem pridobivanja informacij prek spleta, ki praviloma nadomešča obisk centra. Večje turistično povpraševanje je Ljubljani prineslo tudi vrsto novih gostinskih in trgovskih lokalov in izboljšanje turistične ponudbe na območju celotne Mestne občine Ljubljana, vključno z njenim podeželskim zaledjem. Za kakovost turistične ponudbe v vse bolj privlačnem in družabnem središču mesta pa jamči leta 2008 vpeljani ljubljanski znak kakovosti, ki ga po metodi skrivnostnega nakupa in obiska lokala vsaki dve leti najboljšim lokalom in trgovinam v mestne središču s pooblastilom Turizma Ljubljana prisodi posebna strokovna komisija.

Reka Ljubljanica kot posebej očarljiva turistična točka

Zavod je kmalu po začetku svojega delovanja veliko pozornost namenil Ljubljanici kot posebej očarljivi perspektivi za ogled starega mestnega jedra. Leta 2003 je bil urejen pristan na Ribjem trgu, v letu 2005 pa na Dvornem trgu in Gallusovem nabrežju, v letu 2006 je pristan dobil tudi Breg in lani vstopno-izstopno mesto na Poljanskem nasipu. Nova pridobitev, ki datira v konec leta 2007, je tudi funkcionalna adaptacija gasilske ploščadi na Petkovškovem nabrežju v razgledno teraso nad Ljubljanico, vselej polna obiskovalcev, ki se od številnih lokalov na obrežju radi umaknejo v mir ob zeleni rečni gladini. Vožnje z ladjico po Ljubljanici bogatijo posebni programi vodenja za otroke in odrasle, pa tudi ponudba posameznikom in manjšim družbam, ki lahko na reki preživijo ves dan ob dobri hrani in glasbi.

Tivoli kot osrednja galerija na prostem in prizorišče oživljanja starih krajinskih vrednost v središču mesta

Pomemben sestavni del turistične ponudbe je v tem desetletju postal tudi Tivoli s promenado, ki povezuje Tivolski grad z Ljubljanskim gradom. Zavod je didaktično uredil Tičistan, območje, ki je namenjeno pticam, v Jakopičevo sprehajališče pa namestil stojala, ki omogočajo organizacijo zanimivih fotografskih razstav. V letu 2009 je podhod v Tivoli pri Moderni galeriji dobil povsem novo podobo, delo izvirnega arhitekturnega studia ProstoRož, ki so ga pred tem dolga leta degradirali grafiti. Lani je zavod v sodelovanju z Botaničnim vrtom Ljubljana začel z urejanjem rožnega vrta v Tivoliju in zimskega rastlinjaka, v katerem je v hladnejših mesecih postavljena tudi Knjižnica pod krošnjami, ki se poleti široko razprostre po parku in obrežjih Ljubljanice.

Investicijsko bogato leto 2009

Z investicijami v turistično infrastrukturo se je zavod posebej izkazal v letu 2009, ko sta bili poleg prenovljenega podhoda v Tivoli končani prenovi Trnovskega pristana in Krakovskega nasipa, v Miklošičevem parku je bila prenovljena vremenska hišica, v kateri so spet razstavljeni merilni inštrumenti, hkrati pa ima vlogo informacijske točke, preurejeni stekleni rastlinjak v Tivoliju pa nudi na ogled razstavo rastlin, zanimivih za obiskovalce Tivolija.

Mestna občina Ljubljana kot zaokroženo turistično območje z vrsto novih turističnih programov

Mestna občina Ljubljana je v letu 2004 pridobila status zaokroženega turističnega območja, Zavod za turizem Ljubljana pa tudi licenco za opravljanje poslov turističnih agencij, ki so zoženi na receptivni turizem, februarja 2009 pa je zavod pridobil še status za delovanje v javnem interesu na področju spodbujanja razvoja turizma.
Povečano turistično povpraševanje je sprožilo celo vrsto programov, ki poskušajo zadostiti željam turistov. Med najzanimivejšimi so zagotovo naslednji: Sožitje med mestom in podeželjem, s katerim se v turistično ponudbo Ljubljane enakovredno vključuje podeželje na območju Mestne občine Ljubljana, projekt Gostoljubnost ljubljanskih hiš, s katerim zavod spodbuja zasebno sobodajalstvo, Ljubljana – mesto doživetij, ki zajema številne naložbe v turistično infrastrukturo na območju občine, Ljubljanski mozaik, ki združuje ponudnike s področja ljubljanskega turizma, turistična kartica Ljubljane, ki vsebuje zaokroženo turistično ponudbo Ljubljane in številne ugodnosti za imetnike te kartice, in evropski projekt Hiše s tradicijo, ki je bil sicer sprožen že pred ustanovitvijo Zavoda za turizem Ljubljana.
Jeseni 2010 je zavod pridobil Analizo stanja turistične ponudbe v turistične destinacije Ljubljana in uspešnosti njenega trženja v primerjavi z izbranimi evropskimi mesti, ki je pokazala, da je na področju razvoja turistične ponudbe v Ljubljani še precej dela, začel pa tudi s pripravami na vključitev v projekt TCM (Upravljanje z mestnim središčem) in s snovanjem Regijske turistične destinacijske organizacije (RDO), ki bo po turistični plati povezala 26 občin Ljubljanske urbane regije. Model vzpostavitve RDO je bil tudi predmet prijave za pridobitev sredstev evropskega sklada za regionalni razvoj.
Zavod je tudi ustanovni član gospodarskega interesnega združenja SPOT, ki je bil ustanovljen s ciljem, da se Ljubljana še bolj odpre turistom po zračni poti.

Stičišče slovenske turistične ponudbe na Krekovem trgu

Z odprtjem Slovenskega turističnega informacijskega centra (STIC) na Krekovem trgu 10 je Ljubljana postala nekakšno stičišče turistične ponudbe Slovenije. Turistično ponudbo Slovenije zavod na tem mestu, kjer ima tudi svoje poslovne prostore, približuje vsem obiskovalcem Ljubljane in jo vselej izvirno nadgrajuje z najrazličnejšimi dogodki in predstavitvami, ki potekajo v STIC-u, s Slovensko turistično organizacijo pa ima sklenjeno tudi pogodbo o sofinanciranju dejavnosti v STIC-u na letni ravni.

Dobre strani upada turističnega obiska v sušnem obdobju svetovne krize

Krizo, s katero se je Ljubljana in posebej zavod Turizem Ljubljana soočil konec leta 2008 in ki je vztrajala celotno leto 2009, je zavod izkoristil za tesnejšo povezavo turističnih in s turizmom povezanih ponudnikov storitev na svojem območju. Zasnoval je več prodornih projektov, s katerimi je bil uspešen pri pridobivanju evropskih sredstev za dodatno promocijo turističnih destinacij, in s tem ublažil učinke krize.
Povezovanje gospodarskih subjektov in javnega sektorja s področja turizma je pozitivno vplivalo na turistično dejavnost. Ljubljana se je v tem obdobju z velikimi črkami vpisala na zemljevid evropskih kongresnih mest in gostila več svetovnih in evropskih kongresov in kongresnih prireditev. Učinek teh prireditev še daleč ni zgolj ekonomski, ampak pomembno prispeva k ugledu Ljubljane in njeni prepoznavnosti v svetu.

Turistična ponudba Ljubljane na spletu in v tujih medijih

Turistična ponudba Ljubljane je z uvedbo turističnega portala Ljubljane v okviru www.ljubljana.si postala dostopna vsem uporabnikom svetovnega spleta. V letu 2008 je bilo uvedeno spletno mesto turističnega cilja Ljubljana (www.visitljubljana.si), ki s privlačno oblikovno podobo sledi sodobnim standardom najboljših spletnih predstavitev. V tem času se je močno okrepilo tudi sodelovanje s tujimi mediji in tako pomembno prispevalo k promociji Ljubljane kot glavnega mesta in turističnega cilja ter ustvarilo najboljša izhodišča za nadgradnjo v sedanjem mandatu, ko si je Ljubljana zastavila cilj, da postane najbolj prijazno mesto na svetu in jo k temu cilju vodi tudi nova podžupanja, posebej pooblaščena za to področje.

Zgledna skrb za pestro in izčrpno promocijsko gradivo

Zavod vsako leto izda v povprečju 700.000 izvodov promocijskih publikacij, ki so brezplačno na voljo v Turistično informacijskih centrih, na glavnih mejnih prehodih, v hotelih in kampih po Sloveniji, na voljo pa so tudi na kongresnih prireditvah in na turističnih sejmih in borzah.

Priznanja za opravljeno delo

Prizadevanja Turizma Ljubljana v prvem desetletju delovanja je opazila tudi zunanja strokovna in širša javnost. V letu 2004 je zavod prejel bronasto priznanje Slovenske turistične organizacije za projekt Turistične kartice Ljubljana in istega leta tudi priznanje Gospodarske zbornice Slovenije z zlato plaketo za prispevek k razvoju ljubljanskega turizma. V 2004 in 2005 je bila Ljubljana deležna tudi odlikovanja Turistične zveze Slovenije. Po 18 letih je Ljubljana v kategoriji mest postala dobitnica prve nagrade v akciji Moja dežela, lepa in gostoljubna, leto zatem pa še enkrat. Decembra 2006 je gospodarsko interesno združenje SPOT dobilo srebrno priznanje Slovenske turistične organizacije na področju kreativnosti v turizmu. Leta 2007 je zavod ponovno prejel bronasto priznanje Slovenske turistične organizacije za kreativnost: tokrat je bil nagrajen spletni zemljevid Ljubljane. Leta 2008 je postalo spletno mesto www.visitljubljana.si finalist tekmovanja Netko, blagovna znamka turistične destinacije Ljubljana pa je bila uvrščena med odlične blagovne znamke Slovenije za leto 2008 in nagrajena s priznanjem Slovenia Superbrands 2008. V letu 2009 je Turistična zveza Slovenije zavodu podelila pečat gostoljubnosti za leto 2009. V kategoriji večjih mest je Ljubljana dosegla 3. mesto, nagrajena je bila bili tudi s strani Slovenske turistične organizacije. Zavod je dobil priznanje za prizadevno in kakovostno urejanje lokalne turistične ponudbe na uradnem slovenskem turističnem informacijskem portalu www.slovenia.info v letu 2009. Tudi v letu 2010 se je spletni planer zavoda My Visit, ki deluje znotraj spletnega mesta destinacije, znašel med finalisti Sejalca, priznanja STO za kreativnost v turizmu. V 2010 je Ljubljana v akciji Turistične zveze Slovenije Moja dežela – lepa in gostoljubna dobila posebno priznanje za presežek leta 2010 – za najbolj urejeno mestno središče v Sloveniji.