torek, 16. 3. 2010

Vlaganje v trajnostni promet

Ljubljana se je med 16. in 19. marcem že tretjič predstavlja na nepremičninskem sejmu MIPIM v francoskem Cannnesu.

Tokrat s predstavitvijo nove prometne politike trajnostne mobilnosti, ki jo je Mestna občina Ljubljana zastavila najprej v Viziji dolgoročnega razvoja Ljubljane do leta 2025 in potem v nedavno razgrnjenem Občinskem prostorskem načrtu, sočasno pa jo postopoma že uveljavlja z novimi prometnimi ureditvami in ukrepi.

Novi prostorski načrt je poleg temeljnega zagotovila, da bo država lahko kadar koli poglobila železnico in tako sprostila dragocene mestne površine, predvidel sistem celovitega urejanja prometa z nujnimi cestnimi povezavami, ločenimi pasovi in novimi linijami javnega prevoza, prestopnimi postajami na vstopih v mesto, novimi kolesarskimi potmi in območji za pešce, ki naj oživljajo mesto in privabljajo nove investitorje.

 

Za spremembo od avtomobila odvisnega življenjskega sloga

»Nov pristop pri reševanju problemov prometa in oživljanja javnih prostorov v mestih izhaja iz naslednjih predpostavk:

  • da je javno življenje v mestu povezano s prostorom, ki je osvobojen tekočega in mirujočega motornega prometa,
  • da je hoja edini naravni način gibanja po mestu, ki spodbuja mestni način življenja v javnih prostorih,
  • da širitev cest in cestne mreže motorni promet povečuje in ga privablja v mesto,
  • da se ljudje ne vozijo v mesto, če tam ne morejo parkirati,
  • naj učinkovit in udoben javni prevoz ne bo dopolnilo, ampak nadomestilo za vožnjo z osebnim avtomobilom,
  • da je mogoče samo z reorganizacijo pretovora in razvažanja blaga omejiti število in dolžino voženj dostavnih in tovornih vozil po mestu,
  • da je minil čas, v katerem se je promet urejal na način, ki daje prednost avtomobilu na račun peščev in kolesarjev,
  • naj bo v prihodnje politika urejanja prometa v mestih naklonjena predvsem pešcem in kolesarjem v povezavi z različnimi vrstami javnega prevoza,
  • da je uvedba cestnine za vožnjo avtomobilov po mestu najbolj primeren vir za financiranje javnega prevoza in izboljšanje pogojev za hojo in kolesarjenje, « je zapisano v uvodu predstavitvenega kataloga.

 

Prometni ukrepi za zmanjšanje prometne obremenitev v MOL

Ljubljana na sejmu tudi sporoča, katere rešitve in ukrepe za izboljšanje kritičnih prometnih razmer se loteva. V minulih treh letih je sicer že bilo uvedenih več novih linij javnega prometa, vendar bo najbolj učinkovit ukrep uvedba linij javnega prometa s hitrimi progami na ločenih pasovih, povezanih s prestopnimi postajami parkiraj in se odpelji (P+R) tako na mestnem obroču kot v mestni regiji. V načrtu so kolesarske poti širine 2 metra ob vseh vpadnicah do parkirišča P+R, izboljševanje kolesarskega omrežja na preostalih cestah na račun motoriziranega prometa, še posebej v mestnem središču in stanovanjskih območjih. Na postajališčih na P+R in postajah JPP ter v poslovnih stavbah in parkirnih hišah so predvidene kolesarnice. Na priključkih vpadnic na obvoznico je na parkiriščih P+R predvideno povečanje parkirnih mest na 40.000. V ožjem mestnem središču je predvideno zmanjšanje osebnega prometa za 70 odstotkov, v širšem središču mesta za 40 odstotkov, v predmestju pa za 10 odstotkov. Nove garaže v mestnem središču bodo namenjene v prvi vrsti stanovalcem po načelu zamenjave »eno parkirno mesto na površini za eno parkirno mesto v garaži«.

 

Ukrepi za izboljšanje stanja mestnega prometa in posledično okoljskega standarda

Enotna vozovnica, pametna kartica urbana, je premikanje po mestu znatno pocenila in se je v kratkem času že uveljavila pri uporabi mestnega potniškega prometa. Največja prednost takega plačevanja je možnost štetja potnikov in natančnega spremljanja potniških tokov, s tem pa učinkovito načrtovanje voznih redov in sprememb linij. Visoke parkirnine za obiskovalce v mestnem središču in hkrati nizke na prestopnih P+R postajah bodo v prihodnje bistveno zmanjšali število voženj z osebnimi avtomobili po mestu, mestni načrtovalci pa že razmišljajo o uvedbi takse za vožnjo motornih vozil po mestu, kot jo poznajo druga evropska mesta. Dovoljevanje vožnje motornih vozil v posameznih območjih bo v prihodnje uravnavala politika omejevanja glede na škodljive izpuste.

Ob prometnih ukrepih pa je pomembno spodbujanje k zdravemu načinu življenja, ki naj se začne že v vrtcu in osnovni šoli. Ljudje še vedno povezujejo višjo kakovost življenja z večjo mobilnostjo. Zato jim je potrebno prikazati razliko med dejansko porabo časa pri vožnji z avtom ali javnim prevozom, kolesom ali peš in jih prepričevati, da hoja in kolesarjenje nista zgolj za rekreacijo v prostem času, ampak način potovanja na delo, v šolo, po opravkih, je posebej poudarjeno v naši predstavitvi na MIPIM-u.

 

Predstavitev novosti v mestnem središču

Na sejmu predstavlja Ljubljana tudi povsem preobraženo podobo mestnega središča, v katerem je bila zamenjana in modernizirana komunalna infrastruktura od tlakov do mestnega pohištva. Prenovljeni drevoredi in parkovne ureditve, nove ureditve trgov v starem mestu, privabljajo nove obiskovalce in nove stanovalce v mestno središče, novi mostovi in brvi spodbujajo hojo in kolesarjenje, prenova in nove ureditve nabrežij povečujejo obseg javnih prostorov in jih bližajo vodnemu elementu – vse to nas v svetovni javnosti na sejmu predstavlja kot eno najbolj dinamičnih mest, ki s prenavljanjem javnih prostorov ob sočasnem omejevanju motornega prometa postaja bolj privlačno, varno, udobno in zdravo.

Če k temu prištejemo še aktivno vodenje evropskega projekta Civitas Elan s strani Mestne občine Ljubljana, znotraj katerega so že bila preizkušena alternativna goriva javnega potniškega prometa in uveden kolesarki koordinator, ter tudi s stališča pridobljenih evropskih sredstev uspešno vključitev Razvojne agencije Ljubljanske urbane regije v projekt trajnostne mobilnosti v celotni regiji, se lahko zanimanja tujih investitorjev ob tako predstavljeni Ljubljani na svetovnem nepremičninskem sejmu samo veselimo.

Predstavitev na nepremičninskem sejmu MIPIM v francoskem Cannnesu je tudi tokrat zasnoval in uredil podžupan prof. Janez Koželj, organiziral jo je Odsek za mednarodne odnose in protokol, besedila so prispevali Ljubljanska urbana regija, Projekt Civitas Elan in Oddelek za urejanje prostora, grafiko sta oblikovali Mojca Bizjak in Maja Licul, videopredstavitev je pripravil Jernej Vidmar, stojnico pa je postavila agencija KRES iz Ljubljane.  

Nepremičninskega sejma MIPIM 2010 v francoskem Cannnesu se je v sredo, 17. marca 2010, udeležil tudi župan Zoran Janković z delegacijo.