ponedeljek, 21. 5. 2018

Berem kužkom, ker me to veseli

Lahko bi se reklo, da sem knjižni molj, saj sem nora na knjige. Zato bi bilo prav čudno, če bi zamudila projekt R.E.A.D. To je projekt Knjižnice Šiška, kjer otroci berejo s psi.
Avtorica Taja Zidanšek, 6. b., OŠ Hinka Smrekarja

Verjetno že vsi veste, kje je Pravljična soba. No, v tej sobi vsakega bralca pričaka kuža, ki mu bomo prebrali pravljico ali zgodbo. Na začetku si izbereš psa in pravljico, ki jo boš prebral. Jaz sem si izbrala knjigo Psa pa že ne!

Nato se predstaviš, se pogovoriš z lastnico psa in kužku prebereš pravljico. Med branjem se lahko zmotiš, a ti tega ne bo nihče očital: pes te bo poslušal. Moj kuža je med branjem zaspal. Ne vem, zakaj? Morda sem brala s preveč mirnim glasom ali pa se je med mojim branjem tako sprostil … Na koncu, ko prebereš knjigo, lahko psu daš tudi kakšen ukaz, kot so sedi, lezi, tačko, prostor …

Če si tudi ti želiš prebrati pravljico kužku, se prijavi v prvem nadstropju Knjižnice Šiška. Kužki te bodo zagotovo zelooooooooooooo veseli!!!

Druženje s psom in prijetna bralna izkušnja

Vodja oddelka za otroke in mladino v Knjižnici Šiška Mojca Poberaj pravi, da z društvom za terapijo s pomočjo psov Tačke pomagačke sodelujejo že od leta 2011. Skupaj pripravljajo zanimivo dejavnost Beremo s tačkami, z njo pa želijo izboljšati kakovost bralne pismenosti med otroki. V knjižnico namreč pridejo na obisk k psu, ne na ure glasnega branja. Za otroka je pomembno, da je s psom, to, da mu prebere zgodbico, je drugotnega pomena. Tako združijo prijetno s koristnim in so vsi zadovoljni: otroci, starši, psi, vodniki psov in knjižničarji.

»Ko otrok bere psu, se sooči z bralnimi izzivi ob prisotnosti živali, ki je prijazna, ga sprejema ter nikoli ne priganja, obsoja ali kritizira. Tako spodbudno okolje nudi otrokom možnost, da izboljšajo svoje spretnosti branja v okoliščinah, ki so dokazano zelo učinkovite in zabavne. Za otroke s težavami je glasno branje stres in travma, še zlasti pred razredom. Ob psu se lažje sprostijo in pozabijo na strah,« pravi Mojca Poberaj.

Dejavnost izvajajo članice društva Tačke pomagačke po priznanem ameriškem programu R.E.A.D. (Reading Education Assistence Dogs).

Kako poteka dejavnost Beremo s tačkami v Knjižnici Šiška?

Otrok lahko psa med branjem boža, se stisne k njemu, včasih otrok med branjem celo leže in ga uporabi kot svoj vzglavnik. Štirinožec otroka »posluša«, mu pomaha z repom, mu nasloni glavo v naročje, ga radovedno pogleda, nasloni šapo na knjigo.

Vodnik psa ga morda kaj vpraša, toda vedno preko psa, npr.: »Ali misliš, da je kuža to besedo razumel? Ali mu jo lahko razložiš?« Vodnik otroka torej motivira in mu krepi samozavest. Čas za branje vedno prehitro mine in otroci prihajajo iz sobe navdušeni, nasmejani in že sprašujejo, kdaj lahko pridejo naslednjič.

Kako izberete knjige za dejavnost Beremo s tačkami?

Knjižničarji zelo skrbno pripravimo knjige, ki jih imajo otroci na izbiro, da jih preberejo kužku. Lahko izbirajo med slikanicami in zgodbicami s pasjo tematiko. Paziti moramo, da so knjige tako po vsebini kot po obliki primerne za posameznega bralca. Otroci z bralnimi težavami potrebujejo gradivo, ki je prirejeno za lažje branje.

Komu je namenjena dejavnost Beremo s tačkami?

Namenjena je vsem otrokom od 7. do 12. leta starosti, prednost pa imajo otroci s posebnimi potrebami. Predvsem so to otroci, ki:

  • imajo govorno jezikovne motnje (npr. dislektiki),
  • imajo motnje pozornosti in koncentracije (npr. avtisti),
  • imajo čustvene in vedenjske motnje,
  • imajo motnje v duševnem razvoju,
  • so gibalno ovirani,
  • imajo veliko tremo pred javnim nastopanjem,
  • se bojijo psov.

Otroci s posebnimi potrebami torej berejo kužkom?

Glasno branje psu je za otroke s posebnimi potrebami še posebej spodbudno okolje.

Pes zagotavlja brezpogojno ljubeč svet, ki je otroku v podporo. Tu ni nikogar, ki bi otroka kritiziral, priganjal ali se norčeval iz njegovih napak.

Sploh pa so za psa vsi otroci enaki. To je za otroke z nizko samopodobo izredno pozitivno, čuti se pomembnega in sprejetega, saj bere kužku in med tem tudi skrbi zanj. Pes je obenem topel, mehak, kosmat ­– kako lepo ga je božati ali se stisniti k njemu! Tudi na fiziološkem področju se med interakcijo z živaljo kažejo ugodnosti, saj se poveča sproščenost in celo zniža krvni pritisk.

Vse to pomaga otroku, da je bolj sproščen, odprt in vesel. Potem pa tudi branje lažje steče. Nemiren otrok postane miren bralec. Otroku, ki se je doma mučil z branjem, ob psu postane prijetno.

Dejavnost Beremo s tačkami je zelo dober primer take dejavnosti, saj v knjižnici radi berejo tudi otroci, ki ne marajo branja niti v šoli niti doma.

Anketa med mladimi bralci

»Zakaj ti je tako všeč, ko bereš kužku?«

»Ker je kuža topel.«

»Če v šoli preberem kakšno besedo narobe, se mi vsi smejijo, tukaj pa ne.«

»Ker me tukaj poslušajo, če glasno berem, doma me pa nobeden ne posluša.«

»Ker me kuža posluša in jaz točno vem, katero pravljico ima najraje.«

»Ker sem s kužkom bolj povezana.«

»Ker je kuža živ, doma pa imam samo igrače.«