četrtek, 12. 3. 2020

Gospod taksist, potrebovala bi nasvet

Klepet z ljubljanskimi taksisti
Avtorica: Jelka Šutej Adamič

Ljubljana se lahko pohvali s precej ugodnimi cenami za prevoze s taksijem in tudi ponudnikov ni malo. Če se najdejo trije, ki želijo na isto lokacijo, je še posebej ugodno, skorajda ceneje kot mestni potniški promet. Poleg tega so taksisti večinoma zgovorni, duhoviti in zabavni, le redko sem naletela na godrnjavce. V zadnjih letih se je nabralo veliko zgodb ...
Zadnjič mi je taksist polepšal dan z odličnim izborom glasbe in poznavanjem opere, kar je bilo prijetno presenečenje, saj običajno poslušamo Aktual. Taksije vozijo ljudje z najrazličnejšo izobrazbo in poklici, naletiš tako na doktorja fizike kot na bivšega natakarja, gradbenika, novinarja ali učitelja. Voznic je sicer vse več, a so še vedno precej redke. Nedavno sem srečala starega prijatelja, novinarskega kolega, ki se je pred leti, ko so ga odpustili, odločil, da bo začel voziti taksi. »Odprl se mi je nov svet,« je povedal. »Srečujem zelo različne ljudi, zanimive, dolgočasne, prijetne in zgovorne, pa tudi tihe in zaprte vase. Ko se pogovarjajo, taksista odmislijo in čebljajo po svoje. Pogosto poslušam njihove zelo intimne zgodbe. Tako se je enkrat po telefonu pogovarjal en žigolo, kako dela ponoči, kje dela, zakaj.«
Začetniki si pogosto avto izposodijo ali si ga z nekom delijo, kasneje pridejo do svojega in se osamosvojijo. Večina tudi pravi, da so sprva, ko so bili še mladi, največ vozili ponoči, kasneje pa podnevi. Baje so taksisti lahko tudi dobri svetovalci na področju kreativnega računovodstva, tako mi je zaupalo dekle, ki se pogosto vozi s taksijem. »Imajo espeje ali dooje, tako da so jim blizu takšne in drugačne finančne podrobnosti in načini pridobivanja licenc.«

Mentol bomboni za stranke

Posebnost so taksisti, ki vozijo v obleki in skrbijo za svoj avto, kot bi bil iz zlata. Večkrat sem se vozila z enim, ki ima vizitke v lični škatlici in mentol bombone za stranke. Zagotovo taksisti najbolje poznajo ceste in vedno opozorijo na to, kje so radarji, kontrole ali pa manj znane bližnjice. Res pa je, da izbiro poti z veseljem prepustijo stranki. Običajno si končno destinacijo vtipkajo v napravo GPS in sledijo označbi, le redki danes vozijo na pamet.
Nekateri so neverjetno zgovorni. Razpravljajo o vremenu, trenutni politični situaciji ali športnih dosežkih. Ob tem se jezijo na mimoidoče voznike, ki da so nerodni, nevešči in tudi nesramni. »Voznice mi le redko odstopijo prednost,« je eden ugotavljal, »moški so veliko bolj uvidevni.« To me sicer malo zmoti, glede na to, da prav zdaj po Ljubljani srečujem velike jumbo plakate, na katerih piše, da so ženske boljše voznice od moških. Sicer pa debate niso dolgotrajne, saj je Ljubljana majhno mesto v primerjavi z drugimi evropskimi prestolnicami. Veliko mlajša prijateljica mi je sicer potožila, da se večkrat zgodi, da kakšen voznik taksija z roko išče njeno koleno in ji obljublja, da bo opravil še zadnjo vožnjo, če gresta na kavo. Temu v izogib je pametno upoštevati preprost nasvet: najbolje, da sedeš na zadnje sedeže.

Nasveti

Več nasvetov se skriva tudi na strani Zveze potrošnikov Slovenije. Pred izbiro se prepričajte o ceni – lahko tudi po internetu ali med naročanjem po telefonu. Če je le možno, taksi naročite po telefonu ali preko posebne aplikacije. Vožnje s taksiji, ki stojijo na postajališčih in v katere sedete naključno, so občutno dražje. Ob naročanju se prepričajte, kako dolgo bo treba čakati. Vnaprej preverite, kje je najbolje počakati na taksi, kar je lahko odvisno tudi od smeri vožnje. In tako dalje.

Taksisti terapevti

Nekateri taksisti so zelo molčeči. Zgodilo se je že, da razen vljudnega pozdrava, omembe ciljne destinacije in glasnega sporočila o končni vsoti nisva spregovorila besede. Vendar to ni pogosto. K pogovoru jih spodbudijo stranke, ki same začenjajo pogovor. Tako mi je eden od taksistov razlagal, da se včasih počuti kot terapevt. »Potniki se zelo radi izpovedujejo, govorijo o svojih težavah v službi, mobingu, težavah z otroki, problemih s partnerjem, kar nemalokrat povežejo tudi z zelo intimnimi doživetji. Včasih poslušam zgodbe, ki jih sam še prijatelju ne bi zaupal! In potem jim svetujem, pač po svojih močeh. Zgodilo se je že, da me je eden od teh čez nekaj dni klical in se mi zahvalil, ker je moj nasvet padel na plodna tla.«
Med taksisti lahko srečate tudi znane osebnosti, denimo filmske režiserje ali rock legende. Pevca skupine Carina, ljubitelja rocka in punka ter stripovske produkcije Marina Rosića, ki taksi vozi že od leta 1995, smo povabili na kavico. »Po poklicu sem grafik in rad sem delal v naši tiskarni, a konkurenca je bila konec tisočletja vse hujša in tiskarne so začele propadati,« je živahno začel pogovor. »In sem začel 'taksirati', v taksiju sem za svoje delo takoj prejel tudi denar.« Vedno je vozil s svojim avtom, ker je bila to edina opcija, da je finančno preživel. Dolga leta je delal ponoči, imel je veliko znancev, dela je bilo veliko. »Če sem si zaželel dopust, sem si ga vzel. Potem sem spet sedel za volan, se zjutraj vračal okoli 6. ure, zaspal do 12. ure in tako naprej. Tako sem bil časovno neodvisen, res pa je, da sem po naravi skromen, ne potrebujem vile z bazenom ali kaj podobnega ... Pomembno mi je bilo predvsem, da sem imel dovolj denarja za stripe in vinilke.« Mimogrede, Carina je prav letos izdala vinilko.

Ljubljana je mirno mesto

Marino Rosić nima slabih izkušenj. Niti stepel se v času službe ni nikdar. Okajenim kandidatom, ki ga pokličejo, najprej predlaga, da se malo sprehodijo. Če imajo težave v avtu in jim je slabo, se ustavi in nadaljujejo vožnjo, ko je slabost odpravljena. Seveda je imel tudi on že opraviti z neplačniki, a se s tem ne obremenjuje. »Ljubljana je ekstremno mirno mesto, daleč najbolj varno glavno mesto v Evropi. Incidentov s taksisti ni veliko,« je prepričan. Vozi v podjetju Rondo, zadnja leta predvsem čez dan, le redko ponoči. Meni, da danes mladina na cesti ponoči ne žura več. Da je bilo tega pred desetletji več. Morda se družijo doma, med štirimi stenami? Prepričan je tudi, da je taksi danes razmeroma poceni. »Štirje mulci grejo iz središča mesta v Zalog za ceno enega poceni piva. Mi Šiškarji pa smo v 80-ih letih razmišljali, da bi se iz centra do Remize peljali s taksijem, a smo preračunali, da bo predrago. Odpravili smo se peš.« Pogovor sva nadaljevala z obujanjem spominov na rock in punk bende ter na disko Študent.

Včasih poslušam zgodbe, ki jih sam še prijatelju ne bi zaupal!


Zakaj pa ne After taxi?

Projekt After taxi na območju Mestne občine Ljubljana živi že od leta 2010. Trudijo se zmanjšati število voženj pod vplivom alkohola in spodbujati odgovoren odnos voznikov, s ciljem zmanjševanja prometnih nesreč zaradi vožnje pod vplivom alkohola. Ljudi nagovarjajo s svežimi kreativnimi rešitvami, s čimer iščejo nove poti do mladih in jih spodbujajo k spremembi razmišljanja in posledično vedenja.
Tanja Rudolf Čenčič, voditeljica projekta After taxi, subvencioniranega varnega prevoza, pravi, da se nanje obračajo ljudje različnih starosti, nekateri projekt že poznajo in imajo z njim pozitivne izkušnje, veliko pa je novih, ki tudi s projektom krepijo zavest o pomenu varne vožnje. Ugotavljajo, da se je v zadnjih letih vendarle nekoliko dvignilo zavedanje o nevarnosti vožnje pod vplivom alkohola in drugih drog.
Kuponi za taksi prevoz v vrednosti 5 evrov so brezplačni, dostopni pa so pri njihovih terenskih ekipah, ki ob koncu tedna obiskujejo različna prizorišča nočnega življenja. Kupone je možno prevzeti tudi osebno na DrogArtovi info točki v Ljubljani, s temi kuponi pa se v Ljubljani vozi s taksi službo Rondo. Natančne lokacije za možnost prevzema kuponov je mogoče spremljati tudi na FB: After taxi.

Za konec

Za leto 2020 so na Mestnem redarstvu izdali več kot 660 dovoljenj za opravljanje avtotaksi prevozov na območju Mestne občine Ljubljana.
Višina maksimalne tarife je 1,50 evra na prevoženi kilometer, višina maksimalne štartnine je 2 evra, višina maksimalne čakalne ure pa je 20 evrov, vse z vključenim DDV.
Taksisti morajo med drugim opraviti tudi izpit o poznavanju Mestne občine Ljubljana. Letos so roki razpisani 3. junija, 7. oktobra in 2. decembra ob 15. uri. www.ljubljana.si/sl/aktualno/izpiti-za-voznike-avto-taksi-vozil