sobota, 16. 12. 2017

Nisi obtičal v prometu, ti si promet!

Zapisala: Vita Kontić

Raje z avtom ali javnim prevozom?

Veseli december ima običajno dve plati: iskreno veselje ob izteku uspešnega leta, ki se porodi na nasmejanih praznovanjih s sorodniki in prijatelji bodisi v umirjenem domačem bodisi živahnem mestnem okolju, ter ironično »veselje«, ki nastane ob zastojih tako v prometu kot pri blagajnah. 

Kakšen rezultat dobimo, če v enačbo vnesemo zimske vremenske razmere – mraz, poledico in sneg, prištejemo gnečo, pomnožimo s hitenjem, dodamo nakupovalno mrzlico na potenco in to dopolnimo še z večkratnikom negativnega stresa, ki ob tem nastane, vse pa nato poskušamo premagati z uporabo avtomobila, ki mnogim predstavlja edino sredstvo za boj proti snežinkam in času?

Avtomobil je za mnoge, kot pravijo, »edini možen« način premikanja po mestu, udoben, varen, hiter, učinkovit …

»Ljudje se nočejo odpovedati udobju avtomobila, to je njihova vrednota: avto je več kot prevozno sredstvo, ima ogromno pripisanih pomenov, sama pozitivna podoba je vezana nanj,« je pred časom izpostavil prof. Janez Koželj, podžupan Mestne občine Ljubljana in »oče« mestne prometne politike, ki smo jo letos nadgradili v Celostno prometno strategijo.

Ampak dejstvo je, da to ni edino možno prevozno sredstvo, zlasti pa mu navedenih pozitivnih pridevnikov ne gre pripisati ob navedeni enačbi. Na drugi strani enačaja je namreč precej nižja kakovost življenja, ki se odraža v slabšem počutju, raznih boleznih, tako fizične kot psihične narave, finančnem primanjkljaju in še čem, česar pa uporaba avtomobila ne odpravi. To želimo v Mestni občini Ljubljana s številnimi ukrepi, kampanjami in dogodki v zadnjih letih spremeniti.

Verjetno si nihče ne želi negativnih posledic, pa vendarle iz nekega slepega prepričanja vztrajamo pri takšnem početju. Vsak december sedemo v avto, se odpeljemo v nakupovalno središče, čeprav do tod redno vozijo avtobusi in so tam postajališča za avtomobile iz sistema souporabe vozil Avant2Go (t. i. car sharing), za zimi primerno oblečene pa tudi, denimo, kolesa Bicikelj. Vse alternative avtomobilu so seveda na voljo po vsej Ljubljani in koristno bi jih bilo uporabiti predvsem ob vsakodnevnih prometnih konicah ter ob obisku prireditev, ki jih decembra v Ljubljani ne manjka.

Če upoštevamo, da v zadnjih letih zaradi pestrega dogajanja in živahnega predprazničnega utripa decembra v mestno središče pride kar okoli milijon ljudi, si predstavljate, kako bi bilo, če bi se vsak od njih v center pripeljal s svojim avtomobilom? Če se bo trend prednjačenja avtomobila nadaljeval, ta slika niti ni daleč od resničnosti.

v

Prav zato, da ne bi gledali take slike, nudimo veliko drugih možnosti za prevoz po mestu, kajti rešitev niso širše ceste in razmnoženi parkirni prostori, saj imajo ti za posledico le še dodaten motorni promet, ki si ga v Ljubljani ne želimo. Velikokrat se soočamo s kritikami, da mesto ne poskrbi za zmanjšanje prometne gneče, medtem ko pa se nergači ne zavedajo, da gnečo s svojimi avtomobili – v katerih je, kakor kažejo raziskave, večinoma samo voznik, morda še en sopotnik – pravzaprav povzročajo sami.

Z drugimi besedami (kot se v prevodu glasi eno bolj pronicljivih ozaveščevalnih sporočil v prid trajnostni mobilnosti): »Nisi obtičal v prometu. Ti si promet.« Na to opozarjajo tudi prometni strokovnjaki in svetujejo, da najprej premislimo, kako lahko sami prispevamo k zmanjšanju gneče. Na to namreč lahko vpliva sleherni posameznik, in sicer z izbiro ustreznejšega načina premikanja po mestu.

Učinkovito po mestu:

• vozite se z avtobusi Ljubljanskega potniškega prometa, ki nenehno posodablja svoj vozni park z do okolja prijaznimi avtobusi za 1,20 evra in omogoča brezplačen prestop v 90 minutah; ob tem pa podaljšuje proge tudi v sosednje občine in optimizira linije skladno s potrebami potnikov;

• priporočamo tudi vožnjo z vlaki, čeprav kot občina nimamo pristojnosti pri urejanju železniškega prometa;

• uporabite lastno kolo ali tisto iz sistema izposoje mestnih koles Bicikelj, ki vključuje 58 postajališč in 580 koles, pri čemer je prva ura vožnje brezplačna;

• avtomobila za premagovanje kratkih razdalj ne potrebujete – sprehodite se, med drugim po 10 ha velikem območju za pešce v mestnem središču, kjer se lahko brezplačno zapeljete z enim od 6 električnih vozil Kavalir, in številnih zelenih površinah, ki smo jih v zadnjih letih dopolnili s kar 90 ha prenovljenimi degradiranimi območji z različnimi vsebinami;

• če že uporabljate avtomobil, poskrbite, da vas bo v njem več: za prevoz se dogovorite s sosedi, sodelavci, znanci, prijatelji, sorodniki …, ali pa ponudite prevoz komu, ki ga išče na raznih platformah, kot so SocialCar, Prevozi.org, skupine na družbenih omrežjih ipd.;

• v mestu ni prave potrebe po lastnem avtomobilu, zato si ga rajši izposodite samo takrat, ko ga dejansko potrebujete – v Ljubljani od lani deluje sistem souporabe izključno električnih vozil Avant2Go, ki spodbuja deljenje vozil namesto lastništva (angl. »car sharing«);

• če v Ljubljano prihajate od drugod s svojim avtomobilom, ga pustite na obrobju – na katerem od petih parkirišč po sistemu P+R (P+R Dolgi most, P+R Barje, P+R Stožice, P+R Studenec, P+R Ježica) za ugodno ceno (1,20 evra plačate za parkirnino do konca tistega dne in dobite še 2 voznini za avtobus); v sodelovanju z drugimi občinami smo vzpostavili še P+R Sinja Gorica (Vrhnika), P+R Središče Škofljica, P+R Ig – Banija in P+R Medvode, mrežo pa bomo še razširili;

• ker izvajamo strožjo parkirno politiko v mestu (omejitev dostopa motornim vozilom – območje za pešce, Slovenska cesta, višje cene parkiranja v coni I, zmanjševanje števila površinskih parkirnih mest ipd.) in ugodnejšo na obrobju (nižja cena parkiranja, parkirne dovolilnice za stanovalce, medtem ko se na njihove pobude območje plačljivega parkiranja širi z namenom preprečevanja dolgotrajnega parkiranja »zunanjih« vozačev, omogočanje parkiranja na P+R), se vam bolj splača avto pustiti doma;

• z dobrim načrtovanjem poti ste že na dobri poti – spremljajte aktualne objave in uporabite katero od aplikacij in spletnih orodij, s katerimi boste na podlagi ažurnih informacij in optimalne kombinacije različnih načinov premikanja hitreje prišli do cilja (PROMinfo, A to B: Ljubljana, Urbana …);

• uporabljajte prometno manj obremenjene poti;

• odpravite se od doma pravočasno (zlasti ob slabem vremenu);

• bodite pozorni na trenutno stanje na terenu in upoštevajte predpise ter signalizacijo;

• bodite prijazni – sodelovanje, spoštovanje in strpnost so trije ključni pojmi za uspešno sobivanje, tudi v prometu.