Slovensko društvo za terapijo s pomočjo živali; Ambasadorji nasmeha – Aktivnosti in terapija s pomočjo živali

DRUŠTVO AMBASADORJI NASMEHA

Zametki prvega slovenskega društva za terapijo s pomočjo živali segajo v leto 2004, ko so se tri nadobudna dekleta (Špela Drnovšek, Petra Štrus in Katarina Kafadar) odločile, da začetne poskuse izvajanja aktivnosti s svojimi psi, tudi uradno potrdijo z ustanovitvijo Društva Ambasadorji nasmeha. V letu 2005 so bile postavljene smernice in cilji, ki se jih še vedno držimo ter naloge društva, ki jih zvesto izvajamo. V naslednjih letih so sledila izobraževanja za delovne pare, ki se z napredkom, izobraževanjem kadra društva in novimi znanji ter izkušnjami redno posodabljajo. Predvsem pa izboljšujejo v korist uporabnikov in terapevtskih živali. Moto društva je »kvaliteta pred kvantiteto«, za to skrbimo z zahtevnim ter dolgotrajnim izobraževanjem za nove delovne pare, rednimi letnimi preverjanji delovnih parov in dodatnim izobraževanjem, saj se zavedamo odgovornosti našega dela. Cilj ni samo napredek uporabnika, temveč tudi čim dalj časa zarisan nasmeh na njegovem obrazu.

Društvo deluje večinoma s psi, vendar imamo tudi muce, kunce, bradate agame, činčile, miniaturne ameriške konje, beloprsega afriškega ježka, miniaturno ameriško pujsko, idr….

Kaj so APŽ in TPŽ (aktivnosti in terapija s pomočjo živali)

APŽ nudi priložnosti za motivacijsko, izobraževalno, rekreacijsko in/ali terapevtsko podporo za izboljšanje kvalitete življenja. APŽ pripeljejo v različna okolja posebej izšolani strokovnjaki in/ali prostovoljci skupaj s svojimi živalmi, ki zadovoljujejo določene standarde.

APŽ so v splošnem »meet and greet« (spoznaj in pozdravi) aktivnosti, ki vključujejo živali, ki obiskujejo ljudi. Iste aktivnosti se lahko ponavljajo pri različnih ljudeh, to pa je nasprotje terapevtskim programom, ki so individualno oblikovani za točno določeno osebo ali zdravstveno stanje.

Poglavitne značilnosti APŽ:

Za vsak posamezen obisk nam ni potrebno pripraviti specifičnih ciljev obiska.
Prostovoljcem in strokovnemu osebju ni potrebno beležiti poteka obiska.
Vsebina obiska je spontano prilagojena trenutni situaciji, enako velja tudi za dolžino obiska.

Pri TPŽ pa gre za ciljno usmerjeno pomoč, pri kateri je žival, ki mora ustrezati specifičnim kriterijem, bistven del procesa zdravljenja. TPŽ je vodena s strani in/ali jo izvaja strokovnjak s področja zdravstva oz. socialnega dela, ki ima potrebno strokovno znanje ter izkušnje s področja svoje zaposlitve.

TPŽ je zasnovana tako, da pospešuje izboljšanje človeških fizičnih, socialnih, emocionalnih in/ali kognitivnih funkcij (kognitivne funkcije se nanašajo na mišljenje ter intelektualne sposobnosti). TPŽ se izvaja na različnih področjih in lahko poteka v skupini ali individualno. Potek obiska se dokumentira in oceni.

Poglavitne značilnosti TPŽ:

Točno določen namen in cilji za vsakega posameznika.
Napredek je merjen.

Cilji programov TPŽ:

Živali lahko vključimo v različne programe. Ob vključitvi v program TPŽ v določeni ustanovi se s terapevtom predhodno pogovorite o ciljih, ki jih želijo doseči s to obliko pomožne terapije. Sledi nekaj primerov ciljev TPŽ:

a) FIZIČNI (izboljšanje fine motorike, izboljšanje upravljanja invalidskega vozička, izboljšanje ravnotežja pri stoji)
b) MENTALNI (povečanje medsebojne komunikacije med člani skupin, povečanje pozornosti (npr. pozorno poslušanje, vztrajanje pri nalogi ...), razvoj sprostitvenih in razvedrilnih spretnosti, izboljšanje samopodobe, zmanjševanje strahu, zaskrbljenosti, zmanjševanje osamljenosti
c) IZOBRAŽEVALNI (povečanje besednega zaklada, pomoč pri dolgo- in kratkoročnem spominu, izboljšanje poznavanja pojmov, kot so velikost, barva ...)
d) MOTIVACIJSKI (izboljšanje pripravljenosti za sodelovanje v skupinskih aktivnostih, izboljšanje medsebojne interakcije, izboljšanje interakcije z osebjem, povečanje vadbe)

Prednosti APŽ/TPŽ

Interakcija med človekom in živaljo lahko omogoči sledeče koristi za odrasle in otroke v različnih inštitucijah:

EMPATIJA (zmožnost posameznika, da zazna in razume občutja ter razmišljanja druge osebe, vendar se z njo ne poistoveti)
FOKUSIRANJE NAVZVEN (posameznike pripravimo do tega, da se izrazijo, »gredo ven iz sebe«)
VZGOJA (pomoč pri rasti in razvoju drugega živega bitja)
MEDSEBOJNI ODNOSI (zveza medsebojnega zaupanja ali občutka povezanosti ali povezovanje)
SPREJEMANJE (naklonjeno sprejemanje ali priznavanje)
RAZVEDRILO
SOCIALIZACIJA (iskanje ali uživanje družbe drugih)
MENTALNA STIMULACIJA
FIZIČNI KONTAKT, DOTIK
FIZIOLOŠKE PREDNOSTI (pozitivni učinki na osnovno delovanje telesa)
NEKAJ VEČ (Ko so ljudje v družbi živali, pogosto občutijo duševno izpopolnitev oz. se poistovetijo z življenjem in naravo. To je zelo težko definirati ali razložiti.)

REDNI OBISKI PO PROGRAMU APŽ IN TPŽ

Člani društva izvajajo redne obiske v več ljubljanskih vrtcih (na razvojnih oddelkih) in osnovnih šolah, kjer izvajajo APŽ in TPŽ pri otrocih s posebnimi potrebami, z vedenjskimi težavami in/ali učnimi težavami. V letu 2015 se je število lokacij s tem programom povečalo. Tako sedaj obiskujejo: vrtec Kolezija enota Murgle, vrtec Ciciban enota Mehurčki, OŠ Majde Vrhovnik, OŠ Ketteja in Murna, OŠ Dravlje in OŠ Šmartno pod Šmarno goro. Obiski so načrtovani in strokovno vodeni tako s strani ustanov kot s strani društva in izvajalcev programa. Program se izvaja individualno ali v skupini, odvisno od trenutnega stanja uporabnika in/ali potrebe uporabnika, še posebej pri uporabnikih s posebnimi potrebami.

IZOBRAŽEVANJA

Z vsakim letom je povpraševanje po dodatnih terapijah v ustanovah večje, zato društvo tudi redno izvaja celoletna izobraževanja za nove delovne pare, ki bi se lahko vključili kot izvajalci v program. Izobraževanja se običajno pričnejo v začetku šolskega leta in trajajo celo šolsko leto. Program izobraževanja je zahteven, saj se v društvu zavedamo odgovornosti do uporabnikov in naših najpomembnejših izvajalcev programa – živali!

Poleg izobraževanj za nove delovne pare pa izobražujemo tudi strokovni kader. To so specialni in rehab. pedagogi, logopedi, fizioterapevti, socialni delavci, psihologi, skratka vsi, ki se ukvarjajo z znano problematiko in jo poskušajo reševati ali vsaj izboljšati, skupaj z nami. Za strokovni kader je bistvenega pomena znanje, ki ga pridobijo na naših izobraževanjih, saj le tako lahko vedo kdaj in kako lahko vključijo delovni par v svoj program. Spoznajo se z načini delovanja z različnimi živalmi, trajanju, načinu doseganja ciljev, komunikaciji z živaljo …

 

 

TRODNEVNI SEMINAR: ŽIVALI V PROCESU VZGOJE IN IZOBRAŽEVANJA

Izvajalec programa: Društvo AMBASADORJI NASMEHA

Seminar je namenjen pedagoškim in drugim strokovnim delavcem v vrtcih in osnovnih šolah, kjer se že izvajajo aktivnosti/terapije z živalmi, pa tudi vsem drugim, ki iščejo nove pristope v želji izboljšati kvaliteto dela.

Program, ki ga izvajamo, je preventiven in bo pedagoškim delavcem prikazal teoretični in praktični vidik dela z živalmi v vzgojno izobraževalnem procesu. Predstavili bomo pozitiven vpliv živali na otroke in mladostnike ter možnosti, ki jih prinaša delo z živalmi predvsem tistim, ki se zaradi socialnih, ekonomskih ali čustvenih stisk postavljeni v obrobje in se umikajo v različne zasvojenosti.

Pedagoški delavci, ki se bodo udeležili seminarja, bodo pridobili naslednja znanja:

Seznanili se bodo z društvom Ambasadorji nasmeha.
Spoznali bodo pozitivne vplive živali na človeka skozi zgodovino in primere dobre prakse.
Spoznali se bodo s pojmom aktivnosti s pomočjo živali in terapija s pomočjo živali.
Spoznali bodo pojem terapevtska žival in z vrstami terapevtskih živali.
Seznanili se bodo s pogoji za delo z živalmi na področju vzgoje in izobraževanja.
Pridobili bodo vpogled v načrtovanje in izvajanje aktivnosti/terapije s pomočjo živali. Seznanili se bodo:
kako s pomočjo živali razvijamo in ohranjamo motorične spretnosti, kognitivne sposobnosti,
kako s pomočjo živali nudimo podporo otroku/mladostniku na socialnem/čustvenem področju in motiviramo na izobraževalnem področju,
kako s pomočjo živali spodbujamo, motiviramo otroka/mladostnika z možnostmi, kako preko aktivnosti z živalmi nudimo podporo predvsem tistim otrokom in mladostnikom, ki se zaradi socialnih, ekonomskih ali čustvenih stisk postavljeni v obrobje in se umikajo v različne zasvojenosti.

Seminar bo potekal v obliki predavanj in delavnic z aktivno vključitvijo udeležencev seminarja. Zaželen je odprt dialog in diskusija