sreda, 25. 3. 2015

Celovita prenova Slovenske ceste

V Mestni občini Ljubljana s številnimi ukrepi že vrsto let izboljšujemo kakovost življenja in oblikujemo mesto, prijazno vsem. V teku je prenova Slovenske ceste, ki bo izboljšala in spremenila utrip mesta, saj bodo prednost dobili pešci in kolesarji.

S celovito prenovo osrednjega dela Slovenske ceste, ki bo predvidoma zaključena avgusta 2015, in je eden večjih »zelenih« ukrepov mesta, uresničujemo ideje in načrte, ki smo jih zapisali že v strateške dokumente, kot so Vizija Ljubljane 2025, Program varstva okolja, Prometna politika MOL in drugi.

Mestni svet MOL je septembra 2012 sprejel Prometno politiko MOL, ki zajema ukrepe in cilje trajnostne mobilnosti do leta 2020. Med glavnimi ukrepi je opredeljena preureditev Slovenske ceste tako, da je njen osrednji del prednostno namenjen pešcem, kolesarjem in javnemu prometu, osebni motorni promet pa je ukinjen. Na preostalih odsekih, med Šubičevo ulico in Aškerčevo cesto ter Gosposvetsko in Tivolsko cesto, je z odvzemom voznih pasov omogočeno dograjevanje omrežja za pešce in kolesarje.
 
Temeljitejše načrtovanje preureditve poteka od leta 2012, zamisli pa segajo že v leto 2008, ko smo se vključili v evropski projekt za bolj kakovostno mobilnost v mestih CIVITAS Elan. Prenova Slovenske ceste je izjemno kompleksen projekt, ki mora zagotoviti delovanje javnega prevoza – po osrednjem delu Slovenske namreč poteka 16 linij javnega potniškega prometa (okoli 1.900 avtobusov dnevno) – omogočiti stalni pretok kolesarjev in pešcev ter zagotoviti varnost vseh prometnih udeležencev, obenem pa ustvariti osrednji javni prostor z novo, sodobno identiteto. V pripravo projekta je bilo vključenih veliko strokovnjakov z različnih področij prometa, oblikovanja in urejanja javnih površin, osvetlitve, okoljevarstva, zdravja, sociologije, psihologije ...

Dileme glede izbire prave prometne ureditve (razmišljali smo o skupnem prometnem prostoru, t. i. shared space, coni umirjenega prometa, območju za pešce itd.) so bile velike. Na podlagi strokovnih ugotovitev in preveritev je prevladala odločitev, da bo osrednji prostor Slovenske urejen kot cona omejene hitrosti (30 km/h), saj je ta ureditev v našem prostoru tudi družbeno najbolj sprejemljiva, medtem ko nekatere druge ureditve širši javnosti niso poznane in bi zato uporaba, vsaj sprva, lahko povzročala težave. Odločitev glede ureditve, ki bo optimalna za večino, ni bila enostavna in je zahtevala temeljit premislek ter uskladitev različnih deležnikov. Kljub temu bomo o naprednejših rešitvah v smeri trajnostne mobilnosti še naprej razmišljali in po potrebi naknadno prostor prilagodili tem idejam.

Prometna ureditev osrednjega dela Slovenske ceste

Po novi ureditvi bodo imeli avtobusi javnega potniškega prometa prednost na osrednji površini, ki bo izvedena v betonu, v širini sedem metrov, ta pa bo namenjena tudi za dostavo od 6. do 10. ure in dostop stanovalcev na območju, gostov hotela Slon, vozil Pošte Slovenije in okolju prijaznih avto taksi vozil s posebnim dovoljenjem MOL. Avtobusna postajališča bodo urejena na novo, s peroni in novimi nadstrešnicami, dvignjenimi nad nivo vozišča. Pred hotelom Slon je predvidena ureditev odložišč za obiskovalce hotela.

Površine na vzhodni in zahodni strani območja bodo tlakovane in bodo prednostno namenjene pešcem in kolesarjem. Predvidena je tudi višinska razlika tlakov (2,5 centimetra), predvsem zaradi povečanja varnosti. Glavno prehajanje pešcev bo zagotovljeno v liniji promenade Čopova–Cankarjeva ter na Šubičevi ulici in Gosposvetski cesti. Predvidene so tudi taktilne oznake za slepe in slabovidne, ki bodo vodile do glavnih prestopnih točk. Robniki bodo na prehodu z največjo gostoto pešcev med Čopovo in Cankarjevo ulico izravnani. Prehod pri stiku s Čopovo ulico bo opremljen s talnimi svetlobnimi napravami kot dodatno opozorilo za vse udeležence v prometu.

Na točki prečkanja pešcev čez vozišče na Čopovi in Cankarjevi ulici semaforji v fazi poskusnega delovanja niso predvideni, je pa pripravljena vsa komunalna oprema, če se bo izkazalo, da v obdobju poskusnega obratovanju prihaja do konfliktov med motornim prometom in pešci. V sklopu prenove Slovenske ceste bomo skladno s prometnim režimom na osrednjem delu preuredili tudi bližnja križišča in prilagodili delovanje semaforjev v okolici.

Glavni element nove ureditve Slovenske ceste bo drevored, ki bo zasajen po vzhodnem pasu območja. Sklenjen drevored 63 dreves vrste mali jesen bo povezal danes raznoliko arhitekturno podobo ulice in ji dodal zeleni pečat, s čimer bo novo urejen prostor pridobil edinstveno in v vsakem pogledu prepoznavno identiteto. Urejena bo tudi dodatna osvetljava pridobljenih površin, gostinski lokali bodo pridobili več mesta, po ureditvi pa bodo zaradi boljše dostopnosti prestrukturirana tudi pritličja v bližnjih objektih. Prostor bo zasnovan kot »dnevna soba«, primerna za prirejanje številnih dogodkov in območje, kjer se ljudje srečujejo, nakupujejo, posedajo ali se le sprehajajo – in se počutijo prijetno.

Spremembe bomo širili tudi proti parku Tivoli, saj bomo hkrati prenovili še Cankarjevo ulico in s tem pešcem namenili več prostora – v prvi fazi do križišča z Beethovnovo ulico, nato do Župančičeve ulice, v prihodnje pa vse do Prešernove ceste. Tako bomo ustvarili »zeleno os« med Ljubljanskim gradom in Tivolijem in znova obudili idejo o promenadi, ki je nekoč že oživljala to območje. Več o prenovi najdete na naslednji povezavi

Prav tako je predvideno, da bomo po prenovi osrednjega dela začeli urejati še južni del Slovenske ceste do križišča z Aškerčevo cesto. Tam načrtujemo obojestransko ureditev kolesarskih stez in pločnikov ter dva vozna pasova. Nato bomo nadaljevali z urejanjem Šubičeve ulice in tako Slovensko cesto povezali z nedavno prenovljenim Trgom republike. Prihodnje leto pa bomo preoblikovali še severni del Slovenske ceste, od Gosposvetske do Tivolske ceste.

Slovenska cesta je bila vedno prostor urbanističnega razvoja. Tu smo postavili prvi nebotičnik v mestu in prve sodobne stavbe. S preureditvijo osrednjega dela in okolice nadaljujemo ta razvoj in oblikujemo sodobno prometno ureditev za vse prebivalce in obiskovalce mesta.

Arheološka izkopavanja

V okviru prenove Slovenske ceste potekajo ob gradbenih delih predhodne arheološke raziskave. Ker leži Slovenska cesta na območju spomenika Ljubljana – Arheološko najdišče Ljubljana, je bilo potrebno lokacijo zavarovati in raziskati ohranjene arheološke ostaline. Te po dosedanjih ugotovitvah oziroma predvidevanjih izvirajo iz obdobja prazgodovine, rimskega obdobja in novega veka.

Pod vzhodno polovico cestišča ter pod pločnikom in zgradbami leži cestišče severne emonske vpadnice, ki je tekla od severnih vrat proti Savi in naprej proti prelazu Antrans (Trojane). Ob cesti so ležala obsežna pokopališča emonskih meščanov, ena izmed izjemnih najdb iz preteklosti je denimo odkritje kipa Emonca pri gradnji Kazine (1836).

Območje prenove ni bilo nikoli sistematsko raziskano, razen severnega dela, kjer so v 70. letih prejšnjega stoletja potekale raziskave ob gradbeni preureditvi Ajdovščine (odkrite grobne parcele in številčni grobovi). Severna emonska vpadnica ni izgubila svojega pomena niti v srednjem in novem veku, saj je skozi ruševine Emone (Igriška ulica kot bližnjica) še naprej potekala prometna povezava med jugom in severom.

Med arheološkimi raziskavami, ki se trenutno izvajajo, so arheologi poleg temeljev novoveških zgradb, predhodnic današnjih objektov, naleteli tudi na tlakovano rimskodobno cestišče. Kot je bilo v tistem času običajno, se je ob njej razprostiralo emonsko pokopališče, ki pa je bilo od glavne mestne vpadnice ločeno z zidom. Skozi prehode v zidu so bile speljane poti med grobnimi parcelami. Zanimivo je, da so pod rimskodobno hodno površino, v humusu, ki prekriva savski prod, arheologi odkrili tudi odlomke prazgodovinske lončenine.

Z arheološko metodo je bilo najdenih tudi veliko zanimivih predmetov. Poleg novcev, delov nakita in konjske opreme, ki so bili večinoma najdeni v obcestnem jarku (»izgubljeni predmeti«), je pomembno omeniti tudi grobne pridatke, pa čeprav je dobršen del grobnic poškodovan oziroma celo uničen z gradbenimi posegi iz 18. oz. 19. stoletja.

Glede na dosedanje ugotovitve oziroma odkritja sklepamo, da leži pod zahodno površino Slovenske ceste del obsežne severne emonske nekropole, pod vzhodno polovico pa poteka stara, rimskodobna »promenada«. Očitno se na to območje širi tudi prazgodovinska raba prostora, ki smo jo zasledili že pri drugih projektih (naselbina in gomilno grobišče – raziskave na Kongresnem trgu in Čopovi ulici).

Nedavno so na območju odkrili nedotaknjen rimski grob, o čemer lahko več preberete tukaj. Ocenjujemo, da bo glavni del arheoloških raziskav končan do konca marca.

Vrednost projekta

Ponudbena cena na javnem razpisu izbranega izvajalca, KPL d.d., za izvedbo del je 3.810.000 EUR z DDV. Končna cena bo znana po zaključku del.

Arheološke raziskave so do sedaj stale nekaj več kot 300.000 evrov. Končni znesek bo znan po zaključku arheoloških izkopavanj.

Prikaz nove ureditve

Končno arhitekturno in ureditveno rešitev so v sodelovanju z MOL pripravili arhitekturni biroji Dekleva Gregorič Arhitekti, 2K Arhitektonski ured, Sadar + Vuga in Scapelab. Slikovno gradivo, ki so ga pripravili omenjeni biroji, je pripeto.