torek, 23. 3. 2010

Evropski teden trajnostne energije

MOL z različnimi projekti skrbi za boljšo energetsko prihodnost.

Letošnji Evropski teden trajnostne energije, ki poteka med 22. in 26. marcem, je na pobudo Evropske komisije z regionalnimi predstavništvi in ostalimi organizacijami znova združil tiste, ki se zavzemajo za boljšo energetsko prihodnost. V teh dneh se bodo po državah Unije zvrstili številni dogodki pod skupnim sloganom »Izkoristi teden za boljšo prihodnost.« (»Take a week to change tomorrow«). Dejavnosti so posvečene opozarjanju na omenjene teme, na katere pa se osredotočajo tudi številni projekti Mestne občine Ljubljana.

 

Energetsko učinkoviti CIVITAS ELAN

Med njimi je evropski projekt CIVITAS ELAN, ki si prizadeva razvoj trajnostnega, čistejšega in energetsko varčnejšega prometa v petih mestih – Ljubljani, Gentu, Zagrebu, Brnu in Portu) ter pogostejšo uporabo alternativnih prevoznih sredstev, kot so javni prevoz, kolesarjenje in hoja. Številni ukrepi (od skupno dvajsetih) so zasnovani tako, da bodo omogočili hiter, učinkovit, prilagodljiv, udoben, varen, sodoben, tehnološko napreden in uporabnikom ter okolju prijazen javni promet, vsaj na enem območju Ljubljane, ki ga imenujemo visokokakovostni mobilnostni koridor »Zmajev rep«.

Z uvedbo sistema P+R na obeh koncih koridorja se partnerji projekta zavzemajo za to, da bi v mestno središče pripeljalo čim manj osebnih vozil in vozil za dostavo blaga, s čimer se bo zmanjšalo onesnaženje zraka in poraba energije na območju. Eden od ciljev projekta je vozni park MOL posodobiti tako, da bo v njem vsaj 10 odstotkov čistejših vozil za potrebe uslužbencev. To se je uresničilo že s poslovnim najemom šestih hibridnih vozil Toyota prius, ki so namenjeni delu mestnih inšpektorjev. LPP je uvedel še dve električni vozili Kavalir, ki služita za vožnjo po območjih za pešce.

V sklopu CIVITAS ELAN-a je predvidena tudi vrsta ukrepov, namenjena izboljšanju pogojev za kolesarjenje, promociji rabe kolesa za gibanje po mestu in povečanju deleža s kolesom opravljenih poti. Kolo kot prevozno sredstvo partnerji izpostavljajo denimo tudi pri izdelavi potovalnih načrtov za Mestno občino Ljubljana in Ministrstvo za zunanje zadeve. Koncept upravljanja prometnega povpraševanja namreč spodbuja uporabo alternativnih oblik prevoza in izpostavlja odgovorno rabo osebnega vozila.

 

Zelena prestolnica Evrope in projekt EVA

Mestna občina Ljubljana je februarja oddala kandidaturo za pridobitev naslova Zelena prestolnica Evrope 2012 ali 2013, kjer so v ospredju teme, kot so čisto okolje, ohranjenost narave, zelene površine, visoka kakovost življenja v mestu in trajnostne zamisli za zdravo mesto. Za kandidaturo se je odločila zaradi številnih pridobitev, ki jih je že izvedla, in prihodnjih načrtov ter vizij. Eden od osnovnih izhodišč za vrsto projektov in pogojev za kandidaturo je Program varstva okolja MOL (2007-2013). V programu se MOL med drugim zavezuje k izvajanju ukrepov za izboljšanje kakovosti zraka v mestu in trajnostno rabo energije.

Slovenska prestolnica nudi številne izboljšave, pri čemer lahko v »energetskem« smislu poudarimo prehod na energetsko učinkovite sijalke javne razsvetljave, ki ustrezajo uredbi o svetlobnem onesnaževanju, izračun ogljičnega odtisa za celotno mestno upravo in podjetja v okviru Javnega holdinga in postopna uvedba okoljskega standarda EMAS. V pripravi so prav tako projekti uporabe sedanjih daljinskih sistemov za distribucijo toplote za potrebe daljinskega hlajenja stavb.

Ljubljana je v januarju 2010 sodelovala v prijavi konzorcija evropskega projekta EVA (Electric Vehicles for Advanced Cities), s katerim se v sodelovanju s pomembnimi evropskimi prestolnicami in drugimi evropskimi mesti vključuje v najsodobnejše trende na področju uvajanja uporabe električnih vozil. Njegovi cilji so med drugim razširiti trg s tovrstnimi prevoznimi sredstvi, omogočiti preizkušnjo različnih načinov uvajanja omrežja za vzdrževanje električnih vozil in pospešiti razvoj naprednejših, t. i. pametnih priključnih mest za napajanje. Obenem bo ocenjeval učinek uvedbe takšnih vozil na vedenje in potovalne navade uporabnikov, pričakuje pa se, da bo to javno-zasebno partnerstvo pomembno pripomoglo h gospodarskemu okrevanju Evrope.

 

V pripravi je energetski koncept

Trenutno je v pripravi energetski koncept, skladno s predlogom novega energetskega zakona je rok za izdelavo dokumenta konec letošnjega leta, s katerim bo določena bodoča oskrba z energijo, ukrepi za njeno učinkovito rabo, prav tako tudi raba obnovljivih virov energije.

Do sedaj je bilo izdelanih več izhodiščnih študij, na podlagi katerih bo temeljil energetski koncept in sicer strokovne podlage oskrbe z energijo, analiza rabe energije v večjih industrijskih objektih v MOL ter na področju javne razsvetljave in analiza rabe energije v vseh javnih stavbah v lasti MOL. Podobne analize po drugih mestih so pokazale, da je ravno z ukrepi v sektorju javnih stavb možno doseči največje učinke glede rabe energije. V Ljubljani smo pregled stanja izvedli v vrtcih, šolah, športnih in kulturnih objektih, stavbah, kjer deluje MU MOL, zdravstvenih domovih, lekarnah ter objektih, kjer delujejo četrtne skupnosti. Skupna letna raba energije je pričakovano največja v osnovnih šolah, vrtcih in športnih objektih.

V zadnjem letu je MOL na ljubljanskih šolah in vrtcih zamenjali vse azbestne strehe za okolju prijaznejše kritine, pri čemer je ostrešja tudi dodatno izolirali, da bodo v prihodnje čim manjše izgube energije.

 

Javni stanovanjski sklad MOL gradi varčne stavbe

Javni stanovanjski sklad MOL je na dolgi rok vse projekte zasnoval po načelih energetske varčnosti. Eden od njih, ki je trenutno v teku, je gradnja stanovanjsko-poslovne soseske Polje II, ki predvideva pridobitev 183 najemnih neprofitnih stanovanj in štirih poslovnih enot. Poleg energetsko varčne izvedbe bodo imele stavbe vgrajene shranjevalnike sončne energije, en objekt bo imel tudi fotovoltno elektrarno, ki bo s svojo proizvodnjo predvidoma pokrila stroške za skupno rabo.

Pred dvema letoma je JSS MOL izvedel energetsko sanacijo dveh starejših večstanovanjskih objektov z 80 stanovanji. Pri tem je zamenjal fasadni plašč, uredil prezračevanje z rekuperacijo in posledično manjših grelnih teles. V pripravi je tudi projekt, ki predvideva gradnjo stanovanjskega objekta z 22 bivalnimi enotami po standardu pasivne hiše, prav tako tudi izdelavo fotovoltne elektrarne. Sklad si obenem že dalj časa z organizacijo delavnic razstav in drugih dogodkov prizadeva za popularizacijo zmanjševanja porabe energije.

 

Energetika Ljubljana za racionalno oskrbo z energijo

Zavedanje o pomembnosti varovanja okolja in učinkovite rabe energije je v podjetju Energetika Ljubljana prisotno že dolga leta. V Ljubljani je precejšen delež pri izboljšanju zraka mogoče pripisati zamenjavi goriv oziroma pospešenemu priključevanju obstoječih stavb na sistem daljinskega ogrevanja in sistem oskrbe z zemeljskim plinom, ki delujeta pod okriljem podjetja. S priključitvijo na omenjena sistema se je zmanjšala tudi poraba goriv pri končnih odjemalcih.

S širjenjem omrežja predvsem zemeljskega plina izven MOL želi družba tudi na teh območjih prispevati k ozaveščanju javnosti glede učinkovite rabe energije in ohranjanja čistejšega okolja. Učinkovita raba se pri priključevanju obstoječih stavb na sistem daljinskega ogrevanja pri končnih odjemalcih izkazuje brez izgub pri proizvodnji oziroma zagotavljanju toplote na objektu. Pri priključevanju na sistem oskrbe s plinom se to izraža z izvedbo novih kotlovskih naprav s pripadajočo opremo, kurjenih na zemeljski plin, z bistveno boljšim izkoristkom v primerjavi z zastarelimi napravami kurjenimi na trda in tekoča goriva.

Dobršen prispevek k učinkoviti ali obnovljivi rabi energije predstavlja tudi v letu 2009 postavljena sončna elektrarna na strehi poslovno-tehničnega objekta Energetike Ljubljana na Verovškovi 62 v Ljubljani. Nameščenih je 336 modulov s skupno nazivno močjo 77,28 KW.

Energetika Ljubljana pri vsem tem izpostavlja informiranje in ozaveščanje glede omenjenih ukrepov, tako z oglaševanjem v sredstvih javnega obveščanja in s sodelovanjem na sejmih, kongresih, srečanjih, v kontaktnih oddajah kot tudi z izdelavo lastnih promocijskih gradiv z informaciji o sistemih daljinskega ogrevanja in učinkovite rabe energije ter organizirano vodenih strokovnih ogledov proizvodnih in distribucijskih naprav.

 

Tudi vozila Snage so vse bolj prijazna okolju

Na ljubljanskih ulicah je mogoče videti električne skuterje in električna vozila javnega podjetja Snaga, obenem pa je družba tudi 22 novejših vozil z bencinskimi motorji januarja letos predelalo tako, da jih poganja avtoplin. Vsi ti ukrepi v ospredje postavljajo ekonomičnost, varnost in predvsem zmanjševanje onesnaževanja okolja.

Podjetje med prednostmi vgradnje avtoplina v vozila na prvem mestu izpostavlja ugoden vpliv na okolje. Raba plina, ki izgoreva čisto, znižuje emisije toplogrednih plinov in drugih škodljivih emisij v okolje. Je cenejši od bencina, poleg tega pa se predelanim vozilom med drugim povečata doba trajanja motorja in uporabljenega motornega olja, podvoji se življenjska doba katalizatorja, prav tako pa ne prihaja do izgube goriva v izpušnih plinih. Avtoplin ni strupen in v primeru morebitnega razlitja ni težav z onesnaženjem podtalnice.

Več informacij: Vita Kontić, CIVITAS ELAN, e-pošta: vita.kontic@ljubljana.si, tel.: 01/ 306 10 95