torek, 3. 12. 2013

Boljša kakovost zraka

Po uvedbi spremenjenega prometnega režima na Slovenski cesti so se koncentracije črnega ogljika na tem območju v primerjavi z lokacijo mestnega ozadja znižale za kar 58%.

V Mestni občini Ljubljana smo letos poleg klasičnih meritev uvedli tudi nadstandardne meritve črnega ogljika.
Meritve črnega ogljika sicer ne spadajo med standardni nabor meritev v skladu z direktivo 2008/50 ES, vendar pa so izjemno pomembne predvsem z vidika ugotavljanja vira onesnaževanja zraka. Prednost teh meritev je namreč ta, da omogočajo analiziranje in razlikovanje vpliva prometa od ostalih virov onesnaževanja. Ker merilnik črnega ogljika (aethalometer) meri le primarne delce, ki neposredno izhajajo v zrak z izpuhi, in ne tudi sekundarnih delcev, ki pod vplivom onesnaženja nastajajo v atmosferi, je z meritvami črnega ogljika mogoče natančno določiti delež lokalnega onesnaženja in učinke posameznih ukrepov, česar klasične meritve delcev PM10 ne pokažejo.
To je tudi parameter, ki je bistveno bolj povezan z učinki onesnaženega zraka na zdravje ljudi.

Letošnji ključni ukrep na področju trajnostne mobilnosti v Ljubljani je bila uvedba spremenjenega prometnega režima na delu Slovenske ceste, zato smo meritve črnega ogljika izvedli na lokacijah in v primernem obdobju z namenom ovrednotiti okoljske učinke tega ukrepa. Meritve črnega ogljika nam dajo podatke, na podlagi katerih lahko sklepamo, koliko delcev izhaja neposredno iz prometnega vira in koliko iz drugih virov (kurišča).

Meritve smo izvajali v času od 26.8. do 23.10.2013 in sicer na treh lokacijah:
- Pošta Slovenija (Slovenska c./Čopova ul.) – območje s spremenjenim prometnim režimom;
- Lokacija OMS (Tivolska c./Vošnjakova ul.) – območje povečanega prometa;
- Lokacija ARSO (Vojkova c.) – mestno ozadje.

Meritve je izvedlo podjetje Aerosol, ki ima odlične reference v svetovnem merilu. V sodelovanju s Pipistrelom in Matevžem Lenarčičem so v letošnjem letu kot prvi na svetu izmerili koncentracije črnega ogljika na poti okrog sveta.

Kaj so pokazale meritve črnega ogljika?

Po uvedbi spremenjenega prometnega režima na Slovenski cesti so se na tem območju v primerjavi z ozadjem koncentracije znižale za 58 %.
Pred uvedbo ukrepa smo izmerili največje koncentracije na Slovenski cesti, najmanjše pa na Vojkovi cesti, ki predstavlja mestno ozadje. V prvem tednu po izvedenem ukrepu se koncentracije niso bistveno zmanjšale, najverjetneje zaradi gradbenih del, ki so potekale v okviru preureditve prometa, po 30. septembru 2013 pa so koncentracije močno upadle.

Zaključek:
Spremenjen prometni režim na Slovenski cesti je močno izboljšal kakovost zraka v središču mesta. Na merilnem mestu na Slovenski cesti je koncentracija črnega ogljika, normirana na ozadje (Vojkova cesta; s tem smo odstranili vplive vremenskih pojavov, ki so v celi kotlini enaki), padla za 58 %. To je zelo veliko znižanje primarnih onesnaževal, kar kaže, da lahko koreniti ukrepi drastično izboljšajo stanje okolja.
Na Vošnjakovi ulici (okoljski merilni sistem) kljub spremembi prometnega režima na Slovenski cesti in posledično preusmeritve prometnih tokov, nismo zaznali povišanja koncentracije črnega ogljika. Vrednost omenjenih koncentracij se je tudi na tem merilnem mestu znižala.
• Tudi meritve drugih onesnaževal v zrak na lokacijah (križišče Vošnjakova/Tivolska, pri Drami) so pokazale izboljšanje stanja v primerjavi z lanskim letom v istem časovnem obdobju.