sobota, 14. 9. 2013

Grafični ateljeji Joana Mirója

V Galeriji Kresija je v okviru 30. ljubljanskega grafičnega bienala na ogled razstava Grafični ateljeji Joana Mirója.

Razstava je nastala v sodelovanju s Fundació Pilar i Joan Miró iz Majorke, Institut d’Estudis Baleàrics (IEB), Ministrstva za kulturo RS, Mestne občine Ljubljana, Veleposlaništvom Španije v Sloveniji in španskim inštitutom za turizem Turespaña.

Elvira Cámara López, kuratorka razstave in direktorica majorške fundacije Fundació Pilar i Joan Miró a la Mallorca, je izbrala pet umetnikov, ki so svoja dela ustvarili v Mirójevih ateljejih. To so: Wolf Vostell, Wayne Crothers, Democracia, Antonio Miralda in mlada skupina umetnikov, ki je nastala pod okriljem Patricie Gómez in Marie Jesús González. Poleg tega je prikazan tudi celotni ustvarjalni postopek devetega ponatisa grafike iz serije Psi [Els gossos] Joana Mirója, in sicer model, matrica in poskusni odtis.

Joan Miró je bil umetnik nemirnega duha, ki je vedno preizkušal nove načine ustvarjanja na področju likovne umetnosti. Leta 1956 se je preselil na Majorko, na posestvo Son Abrines, kjer je odprl svoj prvi slikarski atelje in kjer je leta 1959 kupil še sosednjo posest Son Boter. Tu je poleg kiparskega ateljeja ustanovil tudi ateljeja za litografijo in globoki tisk. V tem okolju je neutrudno ustvarjal in se zavedal neizmernih možnosti razširjanja, ki jih ti umetniški mediji omogočajo. Ker ga je skrbelo, da se ateljeji ne bi ohranili in da jih nove generacije umetnikov ne bodo mogle uporabljati, jih je zapustil mestu Palma, kjer je nastal današnji sklad Fundació Pilar i Joan Miró. Od leta 1994 naprej so na Mirójevo željo, da bi delavnice postale platforma za umetniško ustvarjanje, ateljeji gostili veliko pomembnih domačih in tujih umetnikov, ki so v njih ustvarjali dela, ki so danes del stalne zbirke fundacije.

 Razstava je v Galeriji Kresija na ogled do 24. novembra 2013. 


O umetnikih in njihovih delih

Joan Miró
Psi [Els gossos] je serija devetih grafik, izdelanih v različnih tehnikah: jedkanica, akvatinta in rezervaš. Naslov za serijo prihaja iz naključnega pripetljaja, ki se je zgodil med umetnikovim ustvarjanjem in se hkrati neposredno navezuje na tehniko rezervaša, ki jo je uporabil umetnik. Ploščam, ki so se sušile zunaj ateljeja in so bile prekrite z rezervašem, so se približali psi, ki so se potepali po posesti Son Boter, in jih začeli lizati. Na nekaterih so pustili celo sledove tac. Ko je Miró videl, kaj se je zgodilo, se je odločil, da še zdaleč ne bo zavrgel plošč, temveč bo naključne sledi ovekovečil v svojem delu. Na razstavi je prikazan ustvarjalni postopek 9. grafike iz serije Els gossos, ki ga sestavljajo model, matrica in poskusni odtis.

Antoni Miralda
Miraldova raznolika, multidisciplinarna dejavnost izstopa po konceptualni koherentnosti. Velikost njegovih del mnogokrat pripomore k vizualni udarnosti umetniškega jezika, končni učinek pa so skrbno zasnovana in dobro premišljena umetniška dela. Rentgenska slika umetnikovega želodca, ki prekriva risbo Joana Mirója Krompir [Pomme de terre], se deloma dotika tudi teme gastronomije. Rezultat je veliki zemljevid želodčno-črevesnega trakta z vzajemno igro oblik, ki jo ustvarjajo prebavila in Mirójeve organske forme.

DEMOCRACIA
V Ser in durar se po navodilih Democracie skupina traceurjev giblje po madridskem pokopališču. Mrtvi, nekateri usmrčeni, ki zakopani pod motom borbe in ateizma ležijo pozabljeni pod nagrobniki, so svoje epitafe pustili brezimnim obiskovalcem prihodnosti, ki je niso nikoli predvideli, epitafe, ki obujajo vojaški idealizem, delavsko solidarnost, anarhistične sindikate, navdušenje nad zmago, ki ni nikoli prišla, ter častijo sanjače o boljšem svetu, ki ga je zlomil fašizem.

Patricia Gómez and María Jesús González
Namen Projekta za zapuščeni zapor [Proyecto para cárcel abandonada], ki je potekal v opuščenem zaporu v Palmi de Mallorci, je bil ustvariti materialne dokaze o stanju zgradbe skupaj z zapisi o spominih in zgodovini, ki so se ohranili na zidovih zapora. Šest fotografij predstavlja fotografsko potovanje skozi kaznilnico, ki razgali zapor s podrobnostmi, ki so bile doslej na ogled le omejenemu številu ljudi. Zidovi nam na vsakem koraku govorijo s sporočili, risbami, grafiti in predmeti zapornikov ali vedoželjnih obiskovalcev, ki so si drznili v zgradbo.

Wayne Crothers
Navdih za umetniška dela, ki jih je ustvaril na Majorki, je Crothers črpal iz osebnih izkušenj in opazovanja otokov, tradicionalno izoliranih krajev z enkratnimi okoliščinami, ki so v svoji evoluciji nenehno izpostavljeni vplivom in pritiskom iz okolja. V delu Otok [The Island] umetnik z uporabo različnih električnih orodij, drobilnikov, vrtalnih strojev, brusov ter običajnih dlet oblikuje zelo močno in organsko delo, ki znotraj prepoznavnih oblik vključuje veliko abstraktnih prvin.

Wolf Vostell
Projekt Sara-jevo. 3 Fluxus Pianos je navdahnila skrb, ki jo je v umetniku vzbudilo oblegano Sarajevo v času vojne v Bosni kot primer preteče okrutnosti 20. stoletja. Umetnik je ustvaril hibridno delo, v katerem je obdelal tri klavirje; uporabil je električne žage, motorna kolesa, verige, televizorje, kamere in različne artefakte iz umetnikove ikonografije, s katerimi je želel ponazoriti opustošenje, ki ga je ustvarilo človeštvo. Čeprav bi lahko pričakovali ravno nasprotno, v tem delu umetnik temo katastrofe obravnava s povsem pozitivnega in dokumentarnega vidika.


Spremljevalni program razstave:
Sreda, 16. oktober: v Galeriji Kresija bo Joan Oliver Argelés predstavil projekte in umetniške rezidence fundacije Fundació Pilar i Joan Miró a la Mallorca:
Grafični ateljeji Joana Mirója _ The Legacy
Grafične delavnice Joana Mirója: Means of collaboration
Selection of projects and editions.
Pilar Juncosa and Sotheby’s Award and Grants