ponedeljek, 16. 12. 2013

Jordanova roka

V Galeriji Kresija bo od 17. decembra 2013 do 17. januarja 2014 na ogled razstava del Silvestra Plotajsa Sicoea »Jordanova roka«.

Avtorja in njegovo delo bo na odprtju razstave - v torek, 17. decembra 2013, ob 18. uri - predstavil kustos za sodobno vizualno umetnost dr. Sarival Sosič.

Dr. Sarival Sosič: "Likovna dela akademskega slikarja Silvestra Plotajsa Sicoea so sosledja preigravanja označevalcev oziroma znakovnih povezav, kjer je vsaka slika element ali nekakšen znak v verigi osebnih umetnikovih sistemov, povezan s preostalimi v pripovedno in dinamično estetsko celoto. V njegovih delih deluje likovna zgodbenost kot zbir najrazličnejših izraznosti in pomenskih raznolikosti, ki jih združuje in vsebinsko razčlenjuje avtorsko prepoznavna likovna govorica, urejena v sistematično sestavljene serije del, nastajajoče v ustvarjalnih valovih, spodbujenih z vsakdanjim življenjem, tudi občasnimi slikarskimi delavnicami ali pa posebnimi dogodki. Sicoe ostaja zvest avtorsko prepoznavno začrtani umetniški poti, kjer (vsebinsko, barvno in kompozicijsko) sistematično in potrpežljivo ter z veliko delovno vnemo in ustvarjalno erotiko preučuje in izpostavlja navdušenje nad barvo in skrajno sproščeno obravnavo likovnega polja.

Razstava v Galeriji Kresija nosi naslov Jordanova roka. Ekspresivno stilizirano razpotegnjena roka svetovno znanega košarkarja je nosilna slika, znakovno izhodišče naslova razstave in hkrati tudi idejna ponazoritev raznolikosti serije del, ki se med seboj vsebinsko ne dopolnjujejo, pač pa je vsako delo zase zaokrožena idejna, motivna in izrazna celota. Slikar se je prepustil spontanemu, brezkonceptnemu sproščanju različnosti idej in neobremenjenemu likovnemu izpovedovanju. Enotnost, uglašenost in vezljivost razstavljenih del je iskal v podobno velikih formatih, načinu barvnega in likovnega pristopa, izpostavljeni gestualnosti in abstraktnosti (nedoločljivosti) prostora, v katerega so figure in predmeti umeščeni v nekakšnih lebdečih, neprostorskih položajih. Podobe se zdijo nerealno realne, oprijemljive in zmuzljive hkrati, ambivalentne tako v običajnosti kot v simbolnih pomenih. Sicoe je tokrat ustvaril serijo del, kjer na platnu ni dodanih besed ali stavkov, kar otežuje možnosti razlage, spodbuja pa sproščenost interpretacije in domišljije. Slikarjevo t. i. neposredno slikarstvo ali slikarstvo idej je napolnjeno s čistimi, zelo močnimi barvami. To omogoča izpostavitev vzdušja, posebno stopnjevanega čustvenega stanja, lahko celo hrepenenja (slika Afrika) ali pričakovanja kakršnih koli sprememb (nekoliko melanholična slika Mož z dežnikom). Umetnik je stopnjeval vzdušje proti rahlo strašljivi, celo psihedelično konotirani napetosti, ki je naseljena znotraj slike pokrajine z veliko svetilko. Posebno približevanje gledalcu pomeni na tej razstavi predvsem opazovanje. Kot pomemben sestavni element je v avtorjevih delih razvidno v pogostem upodabljanju očesa. V tokratni seriji del še posebej izpostavljeno kot ustvarjalno motrenje, saj element gledanja izpostavi aktivnost, posebno dinamiko pripovednosti znotraj posameznega likovnega dela, ki je na tej razstavi opazna v motivu sove. Sova je upodobljena v barvno živahnem, a abstraktnem prostoru in velike rdeče oči vzdržujejo likovno napetost, celo kontradiktornost, saj mirno, a hkrati izzivalno direktno lebdijo v praznini likovnega polja in tiho opazujejo.

V likovnih deli Silvestra Plotajsa Sicoea puhti življenje, divjajo ideje in misli in likovna dela nastajajo z veliko ustvarjalno energijo. Podobno tekoče in energično je ustvarjal tudi Vincent van Gogh, ki je na Sicoea vplival in je v nekaterih delih zaznaven z aluzijami, ujetimi v motivnih in barvnih sestavih. Ko obravnavamo umetniška dela Sicoea, ne moremo zanemariti humorja. Ta je pogost in se vidno ali prikrito umešča v mnoge slike. Humor podkrepi avtorjevo poglobljeno in predvsem kritično razmišljanje o slikarstvu in nehvaležni vlogi umetnika v sodobni družbi. Zato je humor pogosto povezan prav z ironijo in stopnjevano kritičnostjo. Silvester Plotajs Sicoe tudi s temi razstavljenimi deli ohranja dinamizem ustvarjanja, prodornost ter aktualnost modernega in iskrenega likovnega jezika."