torek, 20. 5. 2014

Josef Koudelka v galeriji Jakopič

Fotograf svetovnega slovesa Josef Koudelka se v okviru projekta Emona 2000 premierno predstavlja v Sloveniji. V galeriji Jakopič je med 20. majem in 3. septembrom 2014 na ogled fotografska razstava Sledi/Vestiges 1991–2012 z zanimivim spremljevalnim programom.

Kot je o razstavi zapisala kustosinja Marija Skočir so Sledi / Vestiges 1991–2012 razstava monumentalnih črno-belih panoramskih fotografij, ki jih je Josef Koudelka med omenjenima letoma posnel v 19 državah ob Sredozemskem morju, pri čemer se je ustavil ob več kot dvesto grških in rimskih arheoloških spomenikih. Razstava je vpogled v neprimerljivo osebno raziskovalno pot, ki še ni zaključena – Koudelka se še vedno podaja na arheološke lokacije v Grčijo, Turčijo, Tunizijo, Alžirijo, Sirijo, Jordanijo, Egipt, Libanon in druge sredozemske države, kjer z neizmerno vztrajnostjo in z le malo pomoči dokumentira ruševine iz drugačnega, zgolj njemu lastnega zornega kota. Prek svoje fotografije ohranja svet, od katerega se oddaljujemo in ga pred svojimi očmi izgubljamo, vendar ne kot fotoreporter ali z željo po ustvarjanju dokumentarnih fotografij. Monumente, mogočne sledi delovanja človeške roke, beleži v delih dneva, ko zaživijo v svoji najbolj notranji luči in v odsotnosti vsakršne žive pojavnosti. Podobe fotografovega doživljanja monologov tišine ruševin tako podoživlja tudi gledalec, ki skozi fotografije vstopa v ta svet veličastnih prič preteklosti.

Fotografije so posnete s panoramsko kamero, s katero Josef Koudelka fotografira vse od leta 1986, ko se je udeležil fotografske misije DATAR. Kasneje je z njo fotografiral tudi na odpravi Transmanche ter ob projektih, kot je Chaos. Šele zadnjih nekaj let uporablja digitalno kamero, prilagojeno panoramskemu formatu.

Na razstavi v Galeriji Jakopič so fotografije na izviren način predstavljene kot prostorski elementi, postavljeni vzporedno s tlemi galerije, znotraj prepleta, s katerim je označen tloris nekdanjih emonskih stavb, ki so stale na mestu današnje galerije. S tem oživljajo občutek sprehajanja med arheološkimi ostanki ter ponazarjajo horizontale in vertikale, ki izhajajo iz elementov strukture trgov, forumov, mest, stavb in stavbnih elementov antičnih civilizacij. Tako razvrščene fotografije prehajajo v interakcijo z velikimi panoramskimi fotografijami na galerijskih stenah, po ogledu katerih se obiskovalčevo oko ustavi še na projekciji tristotih fotografij, ki jih vseh še ni bilo mogoče razstaviti. Ta dopolnjuje vpogled v fotografovo popotovanje, ki še traja, ne da bi sam poznal pravi vzgib, zaradi katerega se na iste kraje neprestano vrača: »V glavnem gre za privlačnost lepote, njeno samotnost – lepoto, ki spodbuja k razmisleku. To je tista lepota krajev, ki me privlači in zaradi katere se na iste kraje vračam znova in znova … vedno zato, da posnamem boljšo fotografijo.«

Nekaj pozornosti na razstavi je namenjene tudi knjižnim publikacijam, ki predstavljalo pomemben del avtorjevega ustvarjanja in zgovorno dopolnjujejo vpogled v njegovo sijajno fotografsko kariero, zato bodo obiskovalci lahko prelistali nekatere od njegovih temeljnih fotomonografij. Kot del same razstave pa je v uvodni vitrini razprt pogled na monografijo »Teatro del Tempo«, ki predstavlja svojevrsten izsek iz širšega, a podobnega tematskega sklopa Sledi – v njej Koudelka objavlja fotografije arheoloških ostankov in teksture pokrajin ter objektov, posnetih med leti 2000 in 2003 v večnem mestu, Rimu, kjer so bile tudi razstavljene v okviru festivala FotoGrafia.

Ker projekt Sledi še ni zaključen, razstava svojega kataloga še nima. Kljub temu so v sodelovanju z avtorjem v Galeriji Jakopič izdali butično publikacijo po izjemno dostopni ceni, pripravljeno in tiskano v Sloveniji, ki prinaša 20 temeljnih fotografij serije Sledi 1991–2012 in za katero verjamejo, da ne bi smela manjkati na knjižni polici nobenega zbiralca knjig Josefa Koudelke.
 

O AVTORJU

Josef Koudelka se je rodil leta 1938 na Moravskem na Češkoslovaškem. Sprva je vzporedno s poklicem inženirja letalstva fotografiral gledališke predstave in življenje Romov, leta 1967 pa se je povsem posvetil fotografiranju. Avgusta 1968 je fotografiral sovjetsko invazijo Prage, ki je zatrla praško pomlad. Njegove fotografije so bile v tujini objavljene anonimno, podpisane z začetnicami P. P. (praški fotograf). Leta 1970 je zapustil domovino in ostal brez državljanstva; do leta 1979 je živel v Angliji, leta 1987 pa je postal francoski državljan. Na rodno Češko se je ponovno vrnil leta 1990.

Leta 1974 je postal član agencije Magnum Photos in se spoprijateljil s Henrijem Cartier-Bressonom in Robertom Delpirom, v sodelovanju s katerim je leta 1975 prvič objavil fotomonografijo Gypsies. V nadaljnjih desetletjih so bile v knjigah objavljene še številne druge fotografske serije, med njimi Exiles (1988), Chaos (2000), Invasion Prague 68 (2008) in Lime (2012).

Že leta 1975 so v newyorškem muzeju MoMA pripravili pomembno razstavo njegovih del. Od tedaj je imel samostojne razstave v najpomembnejših svetovnih centrih za fotografijo in sodobno umetnost, med drugim v Mednarodnem centru za fotografijo v New Yorku, londonski galeriji Hayward, v amsterdamskem muzeju Stedelijk, pariški Palais de Tokyo ter mnogih drugih prizoriščih po vsem svetu; leta 2013 je na povabilo Svetega sedeža nastopil na beneškem bienalu. Trenutno pripravlja retrospektivi v Art Institute of Chicago in Getty Museumu v Los Angelesu.

Prejel je številne nagrade: leta 1967 nagrado Združenja češkoslovaških umetnikov, 1969 kot anonimni fotograf »P. P.« zlato medaljo Roberta Cape, leta 1978 »Prix Nadar«, 1987 francosko nacionalno nagrado za fotografijo, 1991 nagrado Henrija Cartier-Bressona in leto kasneje nagrado fundacije Hasselblad. Od leta 2009 je član Berlinske akademije umetnosti.

Živi med Parizom in Prago ter neprestano potuje in fotografira.

Spremljevalni program razstave

  • Javna vodstva po razstavi vsako nedeljo ob 16.30 uri
  • Vodstvo s kustosinjo razstave Marijo Skočir v nedeljo, 25. 5., ob 16.30 in v sredo, 3. 9., ob 18. uri.
  • Portfolio Review v okviru Meseca fotografije 2014: 6. in 7. junij 2014 v Galeriji Jakopič. Prijave sprejemajo na portfolioreview.photon@gmail.com do 10. maja 2014. Več informacij najdete tukaj.
  • Poletna muzejska noč, 21. junij 2014: odprto do 24. ure. Prost vstop. Vodstva ob 11., 16., 19. in 23. uri.
  • torek, 3. 6. in 2. 9., ob 18. uri: Kaj odzvanja v meni po ogledu razstave? Občutite razstavo drugače, s pomočjo tehnike »dialoga«. Vstop prost. Do 30 udeležencev.

Podrobnosti o razstavi si lahko ogledate tudi tukaj.