četrtek, 26. 11. 2009

Koncept Shared Space

Skupina Civitas Elan je v torek, 24.11.2009, v sodelovanju s pobudo Za mesto po dveh v okviru svojega programa Open Academy gostila dr. Pietra de Haana z nizozemskega inštituta Shared Space.

Koncept Shared Space: enakopravnost, svoboda in spoštovanje med udeleženci v prometu

V Veliki sejni dvorani Mestne hiše je dr. Pieter de Haan v predavanju z naslovom »Skupni prometni prostor: izkušnje, načela, zgledi in možnosti« predstavil nov, nekoliko nenavaden koncept prometne ureditve, imenovan Shared Space. Navzoče pa je s tematskim uvodom nagovoril tudi ljubljanski podžupan, prof. Janez Koželj.

Nizozemski strokovnjak s področja psiholoških in socioloških vidikov mobilnosti ter prometa je številčnemu občinstvu, večinoma predstavnikom strokovne in zainteresirane javnosti pojasnil koncept skupnega prometnega prostora ali Shared Space – novega načina mišljenja in ravnanja, ki izboljšuje kakovost življenja v javnem prostoru. Prav slednje je tudi eden od poglavitnih ciljev projekta CIVITAS ELAN, ki si prizadeva za razvoj trajnostnega, čistejšega in energetsko varčnejšega transportnega sistema v petih evropskih mestih.

V ureditvi po konceptu Shared Space prometne površine ne polni raznovrstna prometna signalizacija, temveč zgolj enakopravni uporabniki tega območja. Namesto označb, ki določajo, kje lahko pelje motorizirano vozilo, kje kolesar in kje lahko hodi pešec, imajo vsi prosto izbiro, kako se bodo gibali. Vodila so torej enakopravnost, svoboda in spoštovanje – ki vodijo do višje kakovosti življenja v urbanem okolju, večje varnosti in izboljšanja prometne kulture vseh udeležencev. »Uporabniki prometnih površin po načelu Shared Space se morda počutijo ogrožene, vendar se vedejo bolj varno. Udeleženci v prometu po trenutni ureditvi (prometni znaki, označbe na cestah in druga signalizacija) pa se sicer počutijo bolj varne, vendar se vedejo nevarno – ker občutijo prevlado na 'svojem' območju (avtomobilisti na cesti, kolesarji na kolesarski cesti …), s katerega poskušajo izpodriniti šibkejše,« je ugotovil De Haan.

Rezultati uvedbe ideje Shared Space v nekatera mesta na Nizozemskem, v Skandinaviji in Veliki Britaniji so pokazali, da je pretok prometa boljši, zato je tudi zrak manj onesnažen, da so udeleženci bolj previdni in je zato območje bolj varno (po ureditvi so zabeležili manj prometnih nesreč) ter da se ljudje na območju zadržujejo dalj časa, kar povečuje socialne stike. Slednje je tudi eden od poglavitnih značilnosti skupnega prometnega prostora, ki je zasnovan kot nekakšna »dnevna soba«, kjer se ljudje srečujejo, se družijo, nakupujejo ali se le sprehajajo – in se počutijo prijetno.

Po predavanju se je skupina udeležencev odpravila na delavnico z naslovom »Sprehod z opazovanjem današnjega javnega prostora in s poudarkom na obetavnih javnih mestih« po mestnem jedru, kjer je De Haan na trenutni prometni ureditvi prikazal, kaj bi se dalo spremeniti, da bi bila Ljubljana bolj podobna skupni dnevni sobi. Strokovnjak je spodbudil k razmišljanju, ko je izpostavil, da če bi denimo Slovensko cesto na križišču s Čopovo in Cankarjevo ulico preuredili v območje, kjer imajo prednost pešci in kolesarji, in bi sprehajalno os usmerili proti parku Tivoli, bi ta prostor zopet dobil smisel: postal bi bolj 'človeški', prijazen in prijeten. Prešel bi v last ljudi, ne pločevine.

Več o konceptu Shared Space lahko preberete naspletni strani www.sharedspace.eu, več o projektu Civitas Elan pa na spletni strani www.civitas-initiative.org.