petek, 19. 4. 2013

Projekt Champ

V okviru projekta Champ, sofinanciranem iz evropskega programa Intelligent Energy Europe, poteka tudi ukrep »sobivanje pešcev in kolesarjev v območju za pešce«.

Lepše vreme je na kolo izvabilo mnoge, ki so se prej rajši po mestu premikali drugače, zato lahko prihodnje dni pričakujemo polnejše kolesarske steze, pa tudi območja za pešce, kjer se najpogosteje srečujejo pešci in kolesarji. Ugotavljamo, da so lahko stiki med njimi tudi neprijetni, zato si prizadevamo za zmanjšanje morebitnih napetosti. Eden od ukrepov, s katerimi to počnemo, je »sobivanje pešcev in kolesarjev v območju za pešce«, ki ga izvajamo v sklopu projekta Champ.

Glede na težave smo spoznali, da je treba k zadevi pristopiti bolj analitično – z ustrezno raziskavo, ki bi odgovorila na odprta vprašanja. Tako te dni v ljubljanskih območjih za pešce na različnih lokacijah poteka anketiranje kolesarjev in pešcev na temo kolesarjenja v Ljubljani s poudarkom na oceni teh »občutljivih« območij. Partnerja projekta – Mestna občina Ljubljana in Urbanistični inštitut RS – želimo z anketo ugotoviti, kako pereč je dejansko ta problem in kaj pešci ter kolesarji predlagajo za izboljšanje položaja. Anketa zajema širok krog različnih socialnih skupin znotraj obeh prometnih udeležencev: zaposlene, študente, učence osnovnih in srednjih šol, ki jih vidimo tudi v vlogi potrošnikov, obiskovalcev kulturnih prireditev, ne nazadnje enkrat kot pešce, drugič kot kolesarje. Z rezultati raziskave bomo konec maja seznanili tako strokovne kot tudi politične odločevalce ter na osnovi dobljenih rezultatov načrtovali morebitne nadaljnje akcije, kot so kampanje osveščanja obeh skupin prometnih udeležencev Z izvedbo ukrepa želimo znižati število pritožb občanov za 30 odstotkov glede na leto 2011, naslednji cilj pa je do konca projekta zagotoviti vsaj 70-odstotno podporo javnosti temu načinu prometnega režima. Po izvedbi ukrepa se pričakuje vidno izboljšanje odnosov med pešci in kolesarji, kar edino lahko zagotovi varno in nekonfliktno rast kolesarskega prometa vzdolž rečnih bregov, kjer po najkrajši razdalji med jugozahodnih in severovzhodnim delom mesta poteka pomemben kolesarski prometni tok.

Z namenom umirjanja povečanega nasprotja v pešconah med kolesarji in pešci smo že maja lani skupaj z društvom ljubljanska kolesarska mreža in s pobudo Za mesto po dveh razdelili okoli 5000 letakov z napisom »Pozor, območje pozornosti!«, ki kolesarje opominjajo, naj vozijo počasi, s hitrostjo pešca. S tem smo opozorili, da je pešec v pešconi »kralj«, da ima prednost, nagovarjali pa smo predvsem tiste kolesarje, ki se na površinah za pešce vedejo malomarno. Vendarle pa morajo biti oboji, tako pešci kot kolesarji, bolj pozorni eni na druge. Za pešce se svetuje, naj – čeprav imajo prednost – ne menjajo smeri naglo in naj se ne vedejo nepredvidljivo, za kolesarje pa še posebej velja, da morajo svojo hitrost prilagoditi hitrosti pešca in morajo biti obzirni. O omenjeni temi smo posneli tudi video, ki si ga lahko ogledate http://www.civitasljubljana.si/kolesarji-na-mostovih-trajnostne-mobilnosti.

Kljub temu, da smo lahko zadovoljni, da se število s kolesom opravljenih poti po mestu povečuje in da pešcem prijazne ureditve ter razni dogodki v mestno jedro privabljajo vedno več ljudi, se moramo vsi potruditi, da zmanjšamo možnost konfliktov. Upamo, da jih bomo z osveščevalnimi akcijami, ki jih načrtujemo v prihodnjih mesecih v sklopu projekta Champ, precej zmanjšali, vendar je treba poudariti, da je vsak udeleženec v prometu sam odgovoren za svoje početje.

O projektu Champ
Projekt Champ od 1. oktobra 2011 združuje šest kolesarsko razvitih mest, to so poleg Ljubljane še Orebro (Švedska), Groningen (Nizozemska), Burgos (Španija), Bolzano (Italija), Edinburgh (Velika Britanija), in eno, ki si to prizadeva postati (Kaunas, Litva), vse pa združuje želja po izboljšavi kolesarske prometne politike, kar pomeni zbirati ideje za izboljšavo pogojev za kolesarjenje, z željo narediti ga bolj atraktivnega in bolj varnega. Znotraj projekta CHAMP se je vsako partnersko mesto zavezalo k izvedbi vsaj dveh ukrepov navedenih v strategij še v času trajanja projekta – do konca septembra 2014.
Ljubljana sebe vidi kot ambiciozno mesto v procesu opuščanja škodljivih potovalnih navad, kot znanilca sprememb v regiji, kot mesto, ki zapušča preživeto prometno paradigmo avtomobilskih voženj od vrat do vrat in svoj pogled ter dejanja usmerja k pešcem in kolesarjem prijaznim ulicam ter tako dviguje kakovost življenja prebivalcev in obiskovalcev.
Kolesarjenje se krepi in postaja vse pomembnejši način gibanja v urbanem okolju. Na podlagi analize vrzeli na področju urbanega kolesarjenja v Ljubljani, opravila jo je skupina za presojo v projektu, je bila oblikovana kolesarska strategija, v kateri je do leta 2020 predvideno izvajanje naslednjih ukrepov:
• kolesarski letopis (ang. bicycle account),
• sobivanje pešce in kolesarjev v območju za pešce,
• redna srečanja v okviru kolesarske platforme,
• izvedba prioritetnih (hitrih) kolesarskih poti,
• označitev glavnih kolesarskih poti z ustreznimi kažipoti,
• krepitev intermodalnosti – združevanje javnega in kolesarskega prometa,
• spodbujanje nakupovanja s kolesom.
Med njimi izpostavljamo ukrep »kolesarski letopis«, ki smo ga v projektu Champ izbrali, da z njim nagovorimo tako meščane kot obiskovalce Ljubljane, da jih seznanimo z do sedaj premalo poznanimi statističnimi podatki, meritvami in načrti, da pokažemo, da mesto namenja kolesarjenju še prav posebno pozornost, saj se zavedamo njegove pomembnosti. Dokaz je izjemno priljubljen sistem izposoje mestnega kolesa Bicike(LJ), ki je do sredine aprila zabeležil že 1.170.000 voženj in več kot 42.000 registriranih uporabnikov, prav tako že napovedana širitev območja za pešce na Slovensko cesto – osrednjo mestno avenijo. To je ukrep, ki bo zahteval ne le novih vsebin izborjenih javnih prostorov, temveč tudi spremembe v načinu sobivanja, v delitvi skupnega prostora.