sreda, 18. 2. 2009

»Projekti za drugačen javni promet v Ljubljani in regiji«

V Veliki sejni dvorani Mestne hiše je v sredo, 18. februarja, potekala delavnica »Projekti za drugačen javni promet v Ljubljani in regiji«, ki jo je organizirala Regionalna razvoja agencija Ljubljanske urbane regije v sodelovanju z Mestno občino Ljubljana.

Namen delavnice je bil predstaviti tekoče projekte s prometno tematiko, izmenjati stališča, zamisli, ugotovitve in izkušnje ter poiskati možnost sodelovanja za izboljšanje stanja na področju prometa v Ljubljani in regiji.

V uvodnem nagovoru je župan Zoran Janković izpostavil, da se dobro zavedamo, kakšna katastrofa je promet v Ljubljani, zato intenzivno pripravljamo številne ukrepe in projekte za izboljšanje; pri tem pa ne moremo mimo dejstva, da v zadnjih 30-letih na področju prometa v Ljubljani ni bilo narejeno popolnoma nič. Poudaril je, da je za ureditev prometa v prestolnici potrebno poiskati optimalne rešitve, kar pa ne bo mogoče brez sodelovanja s celotno ljubljansko regijo in tudi z državo. Zavedati se moramo, da je Slovenija majhna in smo vsi blizu, zato moramo tudi na prometne povezave gledati širše: »Razmišljati moramo, da je tudi pristanišče Koper del Ljubljane,« je zaključil župan.

Podžupan profesor Janez Koželj je navedel nekaj zaskrbljujočih podatkov o našem cestnem prometu, ki resno ogrožajo uresničitev sprejetih okoljskih ciljev. In sicer, cestni promet letno narašča za 3 do 4 %, z vstopom v Evropsko unijo pa se je tovorni promet povečal za kar 70 %; količina emisij na ljubljanski obvoznici je narasla za 50 %, prav tako količina onesnaženja v vseh večjih slovenskih mestih presega dovoljeno. Zato je glavni cilj prometne politike spodbujanje uporabe javnega prevoza ter hoje in kolesarjenja. Profesor Koželj je zaključil z mislijo, da lahko promet obvladujemo le, če v kompleksen sistem povežemo vse ravni hkrati – reševanje oziroma odpravljanje samo enega "vzroka" ne prinese rezultatov.

Temeljna izhodišča priprave občinskega prostorskega načrta MOL, ki je tudi bistvena podlaga za urejanje prometa v mestu, je predstavil mag. Miran Gajšek, načelnik Oddelka za urejanje prostora MOL. Poudaril je, da je promet sicer res velik problem Ljubljane, vendar je rešljiv, za to pa je najprej najbolj pomembno sprejetje prostorskega načrta, nato pa tudi njegovo izvajanje. Ob tem je spomnil, da je glavnina državnega financiranja prometnih projektov v zadnjih letih zaobšla Ljubljano, zato bi ureditev prometne infrastrukture v prestolnici zdaj morala postati tudi državna prioriteta. Pri pripravi prostorskega načrta je bilo glavno vodilo, da Ljubljana ohrani svoje bistvene okoljske kvalitete, ob tem pa se spodbuja urbanizacijo znotraj avtocestnega obroča, razširi glavne vpadnice v avenije in odpira nove gospodarsko-poslovne cone ob železnici.

Direktorica Javnega holdinga Ljubljana Zdenka Grozde je kot vodja projektne skupne predstavila Urbano, enotno mestno kartico. To je brezkontaktna pametna kartica, s katero bomo na območju MOL kmalu lahko plačevali storitve mestnega potniškega prometa, parkirnine, prevoz s tirno vzpenjačo in storitve Mestne knjižnice Ljubljana. Mestna občina Ljubljana bo tovrsten način plačevanja vpeljala kot prvo mesto v Sloveniji in tudi med prvimi v Evropi. Urbano bo v poskusni fazi tri mesece preizkušalo približno 5000 uporabnikov, s 1. septembrom pa bo kartica uradno začela delovati.

Izboljšanju prometne situacije v mestih je namenjen tudi projekt Civitas Elan. Njegov glavni cilj je razvoj bolj trajnostno usmerjenega, čistejšega in energetsko učinkovitega prometa v petih mestih, ki so partnerji v projektu, in sicer v Ljubljani, Gentu, Zagrebu, Brnu in Portu. Kot je pojasnila vodja Odseka za razvojne projekte MOL Zdenka Šimonović, koordinatorka projekta, želimo s projektom pokazati, da lahko tudi z manjšimi ukrepi pripomoremo k izboljšavam v prometu in tudi k spremembi potovalnih navad. Tako projekt veliko pozornosti namenja razvoju javnega prometa, kolesarjenju in hoji, ter alternativnim virom energije in uporabi informacijske tehnologije v prometu. »Seveda ne bomo nikoli dosegli, da ljudje ne bi več uporabljali avtomobilov, želimo pa jih prepričati, naj jih uporabljajo pametno,« je še dodala Šimovićeva.

Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane regije je nosilka projekta »Strokovne podlage urejanja javnega prometa v regiji«, ki ga financira 24 občin Ljubljanske urbane regije in sofinancira Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Namen projekta, ki se bo iztekel predvidoma avgusta letos, je vzpostaviti kakovosten sistem javnega potniškega prometa, ki bo prebivalcem in obiskovalcem regije nudil možnost izbire prevoza, ki bo tudi časovno in ekonomsko zanimiv. Ključne aktivnosti projekta so med drugim doseči dogovor o ciljih trajnostnega prometa v LUR v povezavi s sosednjimi regijami, priprava načrta javnega potniškega prometa, predlog uvedbe enotnega voznega reda in plačilnega sistema ter ustanovitev regijskega regulatornega telesa za javni potniški promet.

Ministrstvo RS za promet že od februarja 2007 izvaja projekt uvedbe intergiranega javnega potniškega prometa v Republiki Sloveniji, ki je namenjen izboljšanju ponudbe javnega potniškega prometa. Gre za petletni projekt, ki se financira iz državnega proračuna in iz kohezijskega sklada Evropske unije, poteka pa v več fazah, od katerih so 4 že zaključene, in sicer: izdelave conskega sistema, tarifnega sistema in intergirane baze podatkov voznih redov ter prestopanje v sistemu JPP. Do izteka projekta bodo še izdelali pravne podlage za integracijo javnega potniškega prometa in ekonomsko analizo con.