sreda, 17. 10. 2018

Imaš poslovno idejo?

Če že imaš poslovno idejo, je to odlično! To je dober začetek, iz katerega se lahko rodi lepa podjetniška zgodba. A ta bo še veliko lepša, če se pri razvijanju ideje ne osredotočiš samo na potrebe trga, temveč tudi na to, kako prispevati k lepši prihodnosti. Ne veš, kako? Pomaga ti lahko izobraževalni model NoNaVe, ki združuje podjetniška znanja in znanja o etičnem delovanju v svetu.
Avtorica:
Darja Valenčič, Zavod Voluntariat

Jesenski meseci so tradicionalno zaznamovani z učenjem in novim znanjem. Šolarji so spet sedli v šolske klopi, predavalnice na fakultetah so polne študentov. Prav tako se je z jesenjo začelo brezplačno 10-tedensko izobraževanje za mlade NoNaVe, ki je zdaj že v polnem teku. Deset udeležencev in udeleženk, ki so do začetka septembra spisali prepričljivo motivacijsko pismo, pridno spoznava podjetniški svet ter njegovo družbenoodgovorno plat, ki je večinoma prezrta.

Etično podjetništvo?

Model je nastal v sodelovanju nevladnih organizacij, javnih in socialnih podjetij ter nekaterih posameznikov, ime NoNaVe pa večinoma sproži vprašanje, ali ga je navdihnilo babičino znanje. Ne, ni bilo tako, čeprav je res, da nona res pogosto najbolje ve. Celo bolje od strica Googla, ki naj bi imel odgovor na vsako vprašanje. A ko ga vprašamo o podjetništvu, nam postreže večinoma le z ekonomskimi in finančnimi napotki, pozablja pa na etično komponento.

Tako je Živa Lopatič, vodja Pravične trgovine Slovenija in ena izmed mentoric v modelu, lansko in letošnjo uvodno konferenco začela z vprašanjem: »Na kaj pomislite ob besedi podjetništvo?« »Na dobiček,« je bil zelo iskren prvi odgovor iz občinstva, ki je potrdil, da je kljub poplavi zagonskih podjetij res prevladujoče dojemanje podjetništva kot ustvarjanje denarja, dobička, profita, kapitala.

Seveda je dobiček pomemben. A ni zanemarljivo, na kakšen način nastane in kaj se z njim zgodi. Zato je Živa Lopatič, soustanoviteljica zadruge BUNA, zbrane udeležence povprašala še, na kaj pomislijo ob besedi etično. »Na odgovornost,« je zadela žebljico na glavico ena izmed udeleženk. In tako kot obstaja ogromno definicij podjetništva, lahko tudi etičnost razlagamo na mnoge načine, vendar če malo poenostavimo, lahko rečemo, da je etično podjetništvo ustvarjanje dodane vrednosti in dobička na način, ki je odgovoren do okolja in ljudi na tem planetu – v vseh fazah procesa.

Kako postaviti pravično ceno?

NoNaVe poleg osnovnih pojmov, kot so bilanca, vstopno-izstopni davek, rabat, AJPES, zadruga in podobno, izpostavlja pomen pravične trgovine in pravične cene ter drugih tem, s katerimi se poglobljeno ukvarja globalno učenje. Kako oblikovati ceno, da bo pravična – do podjetnika, do proizvajalca surovin, do izdelovalca in do kupca? Kako zastaviti poslovne procese, da ne bodo nikomur škodovali, ampak celo doprinesli k blaginji ter čistemu okolju?

S tem se udeleženci srečajo že pri razvoju svoje poslovne ideje in izdelovanju poslovnega načrta. Poleg tega je njihov izziv zasnovati še skupen poslovni model, ki temelji na prej podanih vrednotah. Lani je bila to fiktivna NOva NAvadna VEleblagovnica, za katero so mladi raziskovali slovenski trg, potrebe kupcev ter zaupanje v ekološko in pravično trgovino. V letošnjem modelu, ki bo trajal do sredine decembra, pa bodo pod mentorstvom izdelali čisto svoj »shop in shop«, ki bo zaživel v okviru Pravične trgovine 3MUHE.

Pogled široko okoli sebe

NoNaVe je tudi odgovor na težave mladih pri vstopanju na trg dela, saj jim poleg teoretičnega znanja omogoči tudi konkretne izkušnje. Izvesti zastavljen poslovni model ni kar tako, poleg tega pa je en teden predviden samo za iskanje priložnosti za zaposlitev ali samozaposlitev. V navdih spoznajo tudi primere dobrih praks etičnega poslovanja v Sloveniji – od modnih oblikovalcev, ki preverjajo celo, v kakšnih razmerah je nastal sukanec, ki ga uporabljajo, do platforme za skupinsko naročanje sadja in zelenjave, ki omogoča kmetom pravično plačilo.

Etično in družbeno odgovorno podjetništvo torej ne pomeni, da podjetnik enkrat letno nakaže donacijo humanitarnemu društvu, temveč da gleda zelo široko, kako njegov posel vpliva na svet okoli njega. V tem duhu je Viktorija Kos, že drugo leto udeleženka v NoNaVe, povedala: »Najbolj mi je všeč, kako ta model poveže mlade, ki imajo zelo različne izkušnje in ozadja, a hkrati podobne vrednote in motivacijo prispevati in delati nekaj pozitivnega, ne samo za lastno korist, temveč tudi za širšo družbo. Ustvarjanje in učenje v takšnem vzdušju je zelo vzpodbudno.«