ponedeljek, 15. 4. 2019

Lepo pozdravljeni, potniki!

Dan z vozniki Ljubljanskega potniškega prometa

Avtorica: Staša Bizjak

Ljubljanski potniški promet letos beleži sto osemnajst let. Od začetkov, ko so vozili tramvaji, nato trolejbusi in prvi avtobusi, pa vse do danes se je dinamika prometa drastično spremenila. Morda niste vedeli, da podjetje ponuja tudi naročene avtobusne prevoze, servisiranje in popravila gospodarskih vozil in njihovih delov, tehnične preglede vozil in homologacije ter registracije vozil. Skupaj je zaposlenih kar 865 ljudi.

Ljubljanski potniški promet deluje v sklopu Javnega holdinga Ljubljana. Njegova glavna naloga je zagotavljati javni mestni in medkrajevni avtobusni prevoz v Ljubljani in 16 primestnih občinah. »Naša želja je poskrbeti za to, da bi avtobus postal najboljša alternativa osebnemu avtomobilu,saj bi tako zagotovili zdravo okolje prihodnjim generacijam,« pove direktor Peter Horvat. Sedež podjetja z garažnimi površinami, servisnimi delavnicami in stavbo tehničnih pregledov se nahaja v obsežnem kompleksu v Zgornji Šiški med Celovško in Litostrojsko cesto. V zadnjem desetletju so širili mestno avtobusno omrežje, posodobili vozni park z okolju prijaznejšimi ekološkimi avtobusi ter prenovili plačilni sistem in sistem napovedovanja avtobusnih prihodov.

Šoferji avtobusov morajo biti psihofizično močni

Vozniki avtobusov morajo biti zdravi, psihofizično stabilni. Komunikativni in urejeni. Dnevno prepeljejo več tisoč potnikov, zato je izrednega pomena, da je voznik stabilna oseba, ki se zna ustrezno odzvati na stanje v prometu ter osebnostne lastnosti potnikov.

Rade Živanović je osemindvajsetletni voznik avtobusa na mestnih linijah. Del družine LPP-ja je že peto leto: »Moja zgodba je zelo posrečena. Oče me je v srednji šoli prisilil, da sem opravil izpit za avtobus, saj je verjel, da je to 'ziher' poklic. Sam sem bil takrat proti, nikoli si nisem mislil, da mi bo delo voznika prinašalo kruh. Nekaj časa sem delal kot zobotehnik v laboratoriju, saj sem si izbral to poklicno pot. A pred petimi leti sem dal odpoved in se odločil poslati prošnjo na LPP. Vse ostalo je zgodovina. Danes z nasmeškom na obrazu povem, da sem srečen. Delo z ljudmi mi je blizu, vendar opažam, da so ljudje, predvsem mladi, zagledani v svoje telefone. Zato na primer ne odstopijo sedeža starejšim in sploh ne zaznajo ljudi okoli sebe. Dnevno se izognem najmanj štirim prometnim nesrečam: včasih se mi zdi, da moram razmišljati namesto drugih voznikov in ostalih v prometu. Tudi pešcev in še posebej kolesarjev, ki se pogosto izpostavljajo veliki nevarnosti. Sicer pa bi se na tem mestu želel zahvaliti vsem potnikom za zaupanje.«

Vsak si želi, da bi javni potniški promet potekal nemoteno in hitro, zato Ljubljančani ne vozimo po rumenem pasu, rezerviranem za avtobus; ne parkirajmo in ustavljajmo na postajališčih mestnih avtobusov.

Ko vsa Ljubljana spi, pride na vrsto oddelek za pripravo avtobusov na nov dan

Ko Ljubljančani spimo, so avtobusi budni. Kadar pozno zvečer vidite na avtobusu napis »v garažo«, se pelje v prostore, ki so namenjeni nočnemu čiščenju. »Ob pol enih ponoči, ko vsa Ljubljana že spi, pride na vrsto oddelek za pripravo vozil za izvoz,« razlaga Drago Žalac, vodja oddelka Avtoelektrika. Približno stoštirideset ljudi do ranih jutranjih ur pripravlja avtobuse na nov delovni dan. Pregled, čiščenje v notranjosti in zunanjosti, polnjenje z gorivom oziroma zemeljskim plinom. Na noč se zvrsti približno sto osemdeset avtobusov.

Oddelek za vzdrževanje vozil podnevi obravnava okrog šestdeset avtobusov. »Današnji avtobusi so kot avioni na tleh. Na armaturi je ogromno gumbov in ko zasveti ena rdeča luč, smo takoj obveščeni in čakamo, da voznik pripelje avtobus v delavnico. Večinoma gre za manjše okvare, ki so lahko opravljene že v desetih minutah. Seveda pa se zgodijo tudi večje, katerih odprava traja po več dni,« opisuje Roman Verbič, vodja Oddelka za vzdrževanje vozil. Zaposleni v omenjeni službi so visoko usposobljeni, saj so znanja kompleksna.

foto Blaz Pogacar
Irenka Štefančič, voznica: »Kot voznica sem seveda sprva imela več treme, a ker sem si od nekdaj želela postati voznica velikih vozil, sem se hitro vpeljala v posel. Morda kot v razmislek vsem, ki smo tako ali drugače v stiku z ljudmi – bodimo prijazni in strpni drug do drugega. Lepo pozdravljeni, potniki!«

 

Naši cilji in načrti

Peter Horvat, direktor LPP

foto Blaz Pogacar

Dnevno vodilo vseh, ki smo zaposleni v podjetju, je delovati timsko in skladno. V zadnjih 8 letih smo kupili 168 avtobusov, od teh jih je 70 na stisnjen zemeljski plin, uredili več kot 60 prilagoditev linij, posodobili satelitsko vodenje avtobusov ter posodobili napovednik prihodov avtobusov na postajališčih. S 1. aprilom bosta uporabnikom na voljo letna splošna in letna upokojenska vozovnica. Prav tako bomo letos posodobili vozni park s 17 mestnimi hibridnimi avtobusi in 16 avtobusi, ki bodo vozili na medkrajevnih linijah. S temi ukrepi želimo še dodatno izboljšati uporabniško izkušnjo naših potnikov.

Od voznika do direktorja

Peter Horvat je v Ljubljanskem potniškem prometu začel delati kot pripravnik leta 1989. V času pripravništva je naredil izpit za C in D kategorijo. Zaposlil se je leta 1990 kot voznik mestnega avtobusa. Kasneje je delal še na delovnih mestih koordinatorja prometa, prometnika, vodje koordinatorja v izmeni, razporednika, vodje voznih redov in vodje službe mestni potniški promet. Leta 2010 je postal izvršni direktor in nato direktor leta 2011.

 

LPP v številkah

  • Mestni potniški promet ima 27 osnovnih mestnih linij, 70 avtobusov na zemeljski plin ter 143 na dizel.
  • Medkrajevni linijski promet ima 31 primestnih linij in 64 avtobusov na dizel.
  • Dnevno je na ljubljanskih cestah z okolico 213 mestnih avtobusov.
  • V mestnem prometu je bilo v letu 2018 prevoženih 11.902.191 km, v medkrajevnem pa 3.557.604 km.
  • V zadnjih 5 letih so bile v mestnem prometu uvedene 4 linije, in sicer 23 Podutik–Kamna Gorica, 26 Mali Lipoglav–Tuji Grm, 1D Dolgi most (P+R)–Vižmarje in 12D Bežigrad–Podgorica (Dragomelj). Spremenili ali podaljšali so trase na linijah N5, 8, 9, 11, 14, 15, 18/18L, 21 in 24.
  • LPP ima 865 zaposlenih, med njimi je 69 žensk, od tega 12 voznic.

Ali ste vedeli?

  • LPP vabi nove voznike: po potrebi jim tudi financira izpit C in D kategorije (mail@lpp.si). 
  • Sektor tehničnih pregledov LPP je najstarejša tovrstna organizacija v Sloveniji s kar petdesetletno tradicijo. Na leto pregledajo kar 26.500 najrazličnejših vozil.
  • V LPP-ju se zavedajo, da športna aktivnost pripomore k zdravju zaposlenih. Zato kolesarsko društvo LPP vsem zaposlenim omogoča najrazličnejše športne aktivnosti (košarka, nogomet, plavanje, fitnes, vodene vadbe).
  • Urban je električni vlakec, s katerim se lahko zapeljete po Ljubljani in si tako ogledate številne znamenitosti prestolnice, ki vam jih predstavi zvočni vodnik v kar 10 jezikih.
  • Kavalir je brezplačen, namenjen ljudem, ki težje hodijo, in prebivalcem v mestni peš coni.
  • Na liniji 26 je potnikom izven konic, ko avtobus ne vozi, na voljo prevoz na klic. Po avtobusni liniji jih takrat zapelje E-Golf.
  • Kartica Urbana je v Ljubljani verjetno ena izmed najprepoznavnejših. Z njo je mogoče plačati tudi parkirnino na belih conah, parkiriščih in v garažah v upravljanju Javnega podjetja Ljubljanska parkirišča in tržnice.
  • Z Urbano lahko plačujete tudi storitve sistema BicikeLJ in Mestne knjižnice Ljubljana. 

Nadgrajeni sistem sledenja avtobusov

Z novim sistemom ALV, ki je nadomestil sistem Telargo, pričakujemo še zanesljivejše podatke. Novi sistem sledenja avtobusov omogoča spremljanje porabe goriva, avtomatsko prenašanje podatkov v povezavi z vozili in vozniki v privzete sisteme LPP ter hitrejši prenos podatkov o prihodih avtobusov v druge sisteme, ki napovedujejo prihode vozil.

Potniki lahko prihode avtobusov spremljajo na zaslonih v avtobusih ter na mobilnih napravah s pomočjo mobilne aplikacije Urbana. Vpogled v prihode avtobusov nudi tudi klepetalni robot Ljubo iz Ljubljane v Facebookovi aplikaciji Messenger, če v iskalnik vtipkamo npr. ključno besedo »LPP« ali ime postajališča.

Potniki lahko za informacije o prihodih pokličejo tudi na brezplačno telefonsko številko 080 1888.