četrtek, 18. 4. 2019

S kolesom se v Ljubljani daleč pride

Avtor: Miha Štamcar

Ljubljana je v zadnjih letih postala pravo kolesarsko mesto. K temu je deloma pripomogel tudi sistem Bicikelj, ki je vse bolj priljubljen med samimi Ljubljančani, pa tudi med dnevnimi migranti in obiskovalci. Vse več je tudi rekreativcev, ki delujejo samostojno ali v različnih društvih. V ospredju sta predvsem dve društvi: Rog, ki letos slavi 70. obletnico delovanja in ima ob moški ekipi tudi žensko profesionalno ekipo, ter Rajd, ki resda obstaja šele od leta 2005, vendar nastopa v vseh disciplinah gorskega in BMX-kolesarstva, ob tem pa skrbi za pet kolesarskih parkov.

»Kolesarsko društvo Rog je bilo ustanovljeno jeseni 1949. Za ustanovitev društva je najbolj nagovarjal Pavle Smrekar, bivši kolesar stare šole. Ustanovni občni zbor je bil na veselici na dvorišču takratne novoustanovljene tovarne koles in pisalnih strojev na koncu Ceste dveh cesarjev,« je na spletni strani kolesarskega društva Rog zapisal Janez Kupljen, dolgoletni računovodja, blagajnik in knjigovodja društva.

»Potrudili se bomo, da bomo obletnico društva primerno obeležili, vendar česa posebnega ne načrtujemo. Delujemo na vseh področjih cestnega kolesarstva: vzgajamo mladino, pripravljamo vrhunske kolesarje in kolesarke, dogodke v rekreativnem in amaterskem kolesarstvu ipd. V sodelovanju z Mestno občino Ljubljana delamo tudi na področju uvajanja kolesarstva v osnovne šole z akcijo Gremo na kolo. V naših klubskih prostorih v Vikrčah so tudi športni dnevi osnovnih šol. Vidite torej, da imamo veliko dela in si ga težko naložimo še več – poleg maratona Franje, ki bo letos že osemintridesetič,« se je Miro Miškulin, generalni sekretar najstarejšega delujočega ljubljanskega kolesarskega društva, dotaknil visoke obletnice.

Sprva je bilo društvo Rog tovarniška ekipa, pozneje se je razvijalo po svoje. Tovarna Rog že dolgo ni več pokrovitelj društva, ki je ohranilo prvotno ime. V njegovi dolgoletni zgodovini so zanj tekmovali številni odlični kolesarji: med njimi so bili nosilec prve članske medalje na svetovnih prvenstvih Andrej Hauptman, evropski prvak Zoran Klemenčič, Jure Pavlič in Primož Čerin, ki sta bila med tistimi, ki sta orala ledino med profesionalci, pa legendarni Janez Žirovnik, Franc Škerl, Rudi Valenčič in Jože Šebenik, če omenimo le nekatere.

»Vse do maratona Franja je bil tekmovalni šport poglaviten, s Franjo pa je vse večji pomen dobilo tudi rekreativno kolesarstvo. Vse pomembnejša je tudi vzgoja mladih kolesarjev, saj je vse več otrok, ki bi se radi ukvarjali s kolesarstvom. Zato s pridom izkoriščamo kolesarski poligon v Vikrčah, ki je v lasti Policijske akademije, kar je tudi razlog, da smo se pred leti preselili na zdajšnjo lokacijo.«

V društvu so štirje trenerji s fakultetno izobrazbo, ki vodijo mladinske ekipe, pri članski ekipi jo ima Luka Žele. »Ostali imamo Zanoškarjevo fakulteto,« pa v smehu doda Miškulin, ki se ob tem spomni na nepozabnega Zvoneta Zanoškarja, dolgoletnega direktorja Kolesarskega društva Rog ter Bloudkovega in Rožančevega nagrajenca.

Moška kontinentalna kolesarska ekipa

Moške kolesarske ekipe se glede na vložena sredstva delijo na profesionalni, profesionalno-kontinentalni in kontinentalni razred ekipe. V okviru društva Rog deluje moška kontinentalna kolesarska ekipa Ljubljana Gusto Xaurum. Ekipa je dobila ime po dveh glavnih pokroviteljih, tajvanskem proizvajalcu koles, Gustu, ter produktu slovenskega znanja, Xaurumu, ki je edina kriptovaluta na svetu z nenehno naraščajočo zlato podlago.

team2019 Foto Studio Bomba

»Tudi letos bomo imeli mlado ekipo, en del jo sestavljajo kolesarji iz našega podmladka, po zaslugi pokrovitelja pa imamo tudi pisano mednarodno zasedbo. V njej sta ob sedmih Slovencih tudi po dva Tajvanca in Avstralca ter Japonec in Hrvat. Vrhunec bo seveda dirka Po Sloveniji, ki je že prerasla naše okvire, tako da je slovenskim ekipam vse težje zmagovati, a bomo skušali narediti čim več. Ne bomo se je udeležili s posebnimi cilji, realnost je drugačna, vendar se bomo skušali prikazati v najboljši luči. Sploh pa smo usmerjeni v razvoj: naš cilj je, da postanemo ena najbolj znanih ekip, ki vzgaja mlade kolesarje. Radi bi pridobili še kakšno bolj znano ime, da bi pridobili kakšne nove pokrovitelje,« je o delu članske ekipe Ljubljana Gusto Xaurum dejal njen direktor Tomaž Poljanec.

Zadnji odmevnejši ljubljanski kolesar je Tadej Pogačar, ki je prišel iz Rogove kolesarske šole in ki je letos že opozoril nase v dresu profesionalne ekipe UAE Team Emirates. »Tudi Primož Roglič se je s skrivnostmi kolesarstva najprej seznanil v Rogu, ko je bil športni direktor zdajšnji selektor slovenske reprezentance Andrej Hauptman, trener pa Marko Polanc,« je še dodal Poljanec.

Ženska profesionalna ekipa BTC City Ljubljana

Cestno kolesarstvo je bilo v Sloveniji dolgo le v domeni moških, ženske so se z njim pogumno spoprijele šele v tem tisočletju. Seveda to ne pomeni, da prej žensk ni bilo na »specialkah«, toda po ustanovitvi Rogove mešane ekipe leta 2007 se je vse obrnilo povsem drugače.

»Še leta 2008 so dekleta kot najbolj resno dirko odpeljale katerega izmed rekreativnih maratonov v Alpe Adria Tour in tam tudi zmagovale. Toda že leto pozneje so tekmovale v elitni kategoriji z vsemi najboljšimi cestnimi kolesarkami na svetu. Zdaj ima celotna ekipa okoli sto startov na sezono. Tudi po zaslugi naše ekipe je zanimanje za žensko cestno kolesarstvo pri dekletih izjemno naraslo, kar se vidi tudi po podatkih trgovcev in na seznamu nastopajočih na maratonu Franja. Vse več je tudi kolesark v mlajših kategorijah. Že pred nekaj leti so trgovci dejali, da ženski kolesarski trg zavzema že 35 odstotkov proizvodnje,« je o začetkih ženske ekipe, ki deluje v okviru KD Rog, dejal športni direktor Gorazd Penko.

»Proračun, da vse leto hodimo po svetu, je izredno skromen in znaša 380 tisoč evrov. S tem denarjem za zdaj še lahko sledimo najboljšim, vprašanje pa je, koliko časa še. Tudi letos bi želeli biti tam, kjer smo končali zadnja leta. Smo realni, saj vemo, da najboljšim ekipam ne moremo biti konkurenčni, vendar se želimo dokazati tako z rezultati kot z marketinško odmevnostjo,« je povedal Penko, ki je tudi direktor maratona Franja. Z žensko profesionalno ekipo imajo dva pomembna cilja, in sicer evropsko in svetovno prvenstvo, ter željo, da bi ena od slovenskih kolesark dosegla normo za olimpijske igre v Tokiu, kjer bo nastopilo le 65 tekmovalk. V pisani zasedbi je sedem Slovenk ter kolesarke iz Italije, Nizozemske, Velike Britanije, Švedske, Hrvaške in Srbije.

Rekreativni program v Rogu

V Rogu skupaj z Mestno občino Ljubljana in akcijo Razgibajmo Ljubljano organizirajo kolesarsko vadbo za Ljubljančane in Ljubljančanke. Vadba je namenjena vsem začetnikom na cestnih kolesih, ki bi se radi naučili osnovnih pravil skupinskega kolesarjenja in bi radi dobili dober nasvet za boljšo splošno telesno pripravljenost.

Klemen Humar 2018 09 UDC MB Rajd Day2 23

»Organizirana vadba je tudi čez zimo v naši dvorani v Vikrčah, kjer imamo 15 specialnih vrhunskih koles, na katerih trenirajo naši vrhunski tekmovalci, od novembra do marca pa tudi čisti rekreativci, ki so naši člani. Na voljo imajo tudi trenerje, tako da so ves čas pod nadzorom. Organiziramo tudi treninge na cesti, ki so zaradi varnosti zahtevnejši. Pri tem nas s sofinanciranjem programov spodbuja Mestna občina Ljubljana. Najboljši amaterji lahko trenirajo tudi z našimi vrhunskimi tekmovalci. Na podoben način je začel Roglič,« je o rekreativni vadbi v društvu spregovoril Miškulin.

Vsi tisti, ki si želijo organizirano vadbo, se lahko neposredno obrnejo na društvo, ki zelo veliko pozornosti namenja varnosti. »Mladi kolesarji se zelo hitro prilagodijo prometu in vožnji v skupini. Promet veliko bolje razumejo, saj se kot kolesarji marsikaj naučijo. Tudi starejši zaradi kolesarjenja postanejo boljši in strpnejši vozniki. Predvsem pa kolesarje opozarjamo, kako pomembno je to, da so na cesti vidni in da na kolo ne sedejo brez pripete čelade.«

Kolesarsko društvo Rajd

Še pred nekaj leti so ljubljanski ljubitelji gorskega kolesarstva hodili drugam, zdaj drugi hodijo v Ljubljano, pravijo gorski kolesarji iz slovenske prestolnice. Veliko zaslug za to imajo tudi v kolesarskem društvu Rajd, ki je leta 2014 začelo graditi Bike Park Ljubljana v Podutiku, leta 2015 pa je sledila otvoritev učnega gorskokolesarskega poligona. Park je hitro zaživel in vsako leto dobil kaj novega, ves čas pa potekajo delavnice in izobraževanja. Zdaj je v gradnji še proga za olimpijski kros, ki pomeni nadaljnjo ureditev do zdaj zapuščenega območja ter novo pridobitev za prihodnje generacije olimpijskih športnikov.

»V okviru kolesarskega društva Rajd delujejo tri različne ekipe. Osnovna je Rajd Ljubljana, v kateri je program prilagojen predvsem mladim tekmovalcem. V njej so vsi tisti, ki ima željo po dirkanju in druženju, glavna disciplina ekipe pa je seveda spust z gorskimi kolesi. Ob tem močno razvijamo disciplini Enduro in BMX. Tekmujemo tudi na dirkah 4-krosa, olimpijskega krosa in na maratonih. Nekakšna vmesna stopnja med Rajd Ljubljano in ekipo Unior Devinci Factory Team, ki je profesionalna ekipa, je ekipa Sinter Brakes. Njen pokrovitelj je ljubljanski proizvajalec zavornih ploščic, v ekipi pa so mlajši tekmovalci. Unior Devinci Factory Team nastopa na največjih dirkah po svetu, želimo pa priti med najboljših deset,« je o Rajdovem tekmovalnem programu povedal podpredsednik društva Gregor Stopar.

Kolesarski park v Podutiku ni edini, ki deluje v okviru Rajda. To so še BMX Park Ljubljana, ki je v Savskem naselju, ter koloparki v Šiški, za Bežigradom in v Fužinah.

»Proge so odprte, vsak se lahko preizkusi na teh progah. Naše navodilo je, naj proge v Podutiku ne uporabljajo, kadar dežuje in je razmočen teren. Imamo tudi celo vrsto brezplačnih terminov, različnih delavnic, ki so pod strokovnim vodstvom. Na voljo so tudi plačljivi individualni tečaji. Tečajnike želimo naučiti pravilno voziti kolo, pri čemer je pomembna tudi nastavitev kolesa, saj večina ljudi tega ne zna. V trgovinah jim sicer malo pomagajo, vendar tja običajno pridemo v kavbojkah in navadnih čevljih, ne pa v kolesarski opremi.« Pod Rajdovim okriljem deluje tudi kolesarska šola, ki jo sofinancira Mestna občina in je namenjena najmlajšim. Otroci skozi igro in gibanje pridobivajo motoriko, spoznavajo kolo in naravo. »Če otroci želijo, gredo lahko tudi na tekmovanja. Nikogar ne silimo,« je še dodal Stopar. »Veseli smo vsakega.«

O vseh aktivnostih društva Rajd, tudi o tem, kdaj in kje so tečaji, se je mogoče seznaniti na njihovi spletni strani www.kd-rajd.si.

Povezava s turizmom

Na območju Golovca nad Rudnikom je zrasel pravi gorskokolesarski raj Pri Žabjekih, ki je izredno priljubljen zaradi odličnega terena in pravilno zgrajenih poti. Poleg več linij za spust je zdaj nastala še težko pričakovana linija, ki vodi iz doline na izhodišče na vrhu. Med obiskovalci je vse več tudi tujcev, ki park za gorsko kolesarjenje poznajo pod imenom Golovec Trails. Nekateri so prišli v Ljubljano v sklopu kolesarskih programov turističnih agencij, tudi z njihovimi priporočili pa bi se lahko že kmalu oblikoval samostojen turistični produkt prestolnice.

Ljubljansko kolesarsko društvo

Ljubljanska kolesarska mreža vse od leta 2000 predstavlja kolesarje in tiste, ki si želijo boljše pogoje za kolesarjenje v Ljubljani. V zadnjih letih se je mreža, ki je predlani dobila status društva, usmerila predvsem v organizacijo in soorganizacijo dogodkov za spodbujanje kolesarjenja. Zavzemajo se tudi za to, da bi kolo poleg hoje postalo najbolj priročno in najhitrejše prevozno sredstvo po mestu – tako na poti na delo in v šolo kot tudi po opravkih, za prosti čas in rekreacijo.

38. maraton Franja

Priprave na tradicionalni kolesarski maraton Franja, ki bo med 7. in 9. junijem, so že v polnem teku. »Posebnih novosti letos ne bo. V petek bo kronometer Ljubljana–Domžale–Ljubljana. Ženska dirka bo tudi v mednarodnem koledarju druge kategorije. V soboto bo Barjanka, ki se je dobro prijela, in družinskošportni maraton, v nedeljo pa bo seveda na sporedu klasična Franja. Želimo si le, da bi prireditev tudi letos minila brez dežja,« je slaba dva meseca pred 38. izvedbo najstarejšega slovenskega kolesarskega maratona dejal njegov direktor Gorazd Penko.