torek, 30. 6. 2009

Enotna mestna kartica Urbana

»Ljubljana je prvo mesto v Sloveniji in eno prvih mest v Evropi, ki uvaja takšen integriran plačilni sistem lokalne skupnost,« je ob predstavitvi enotne mestne kartice Urbane poudarila direktorica Javnega mestnega holdinga Zdenka Grozde.

Enotna mestna kartica – Urbana je brezkontaktna pametna kartica, ki bo predstavljala enotno predplačilno sredstvo za storitve, ki jih Mestna občina Ljubljana zagotavlja prebivalcem in obiskovalcem Ljubljane. V prvem obdobju bo kartica Urbana omogočala uporabo istega plačilnega sredstva za:

  • javni prevoz z mestnim potniškim prometom
  • parkiranje na področju Mestne občine Ljubljana (na parkiriščih v upravljanju JP LPT in na belih conah opremljenih z parkomati),
  • prevoz z vzpenjačo na grad,
  • storitve Ljubljanskih knjižnic.

V nadaljevanju je predvidena razširitev uporabe kartice za plačevanje obiskov muzejev, športnih zavodov, kulturnih prireditev ter uporaba turistične kartice. Možnosti uporabe kartice Urbana so neomejene in ena od njih je tudi razširitev kartice v enotno vozovnico za javni prevoz na celotnem področju Republike Slovenije.

Največje spremembe uvedba enotne mestne kartice Urbana prinaša pri plačevanju storitev mestnega potniškega prometa. S kartico bo uveden sodoben elektronski plačilni sistem, ki prinaša dobrodošle prednosti pred obstoječim plačilnim sistemom. Poglavitna prednost novega plačilnega sistema je možnost štetja potnikov in natančnega spremljanja potniških tokov, kar bo v nadaljevanju omogočilo učinkovito načrtovanje voznih redov in sprememb linij.

Enotna mestna kartica Urbana ima vgrajen čip za shranjevanje podatkov in anteno, preko katere se prenašajo podatki med kartico in terminalom. Na avtobusih mestnega potniškega prometa bo nameščen terminal pri vozniku, potniški terminal pri vozniku in potniški terminal v avtobusu za voznikom. Za izvedbo plačila bo uporabnik kartico ali mobilni telefon prislonil k terminalu oziroma validatorju na avtobusu in sistem bo odštel vrednost storitve s kartice oziroma mu jo zaračunal na račun mobilnega telefona.

Bistvene prednosti za potnike:

  • hiter in udoben način brezgotovinskega plačevanja,
  • možnost prestopanja brez doplačila v določenem časovnem obdobju (imetnik kartice Urbana bo lahko v roku 90 minut prestopil na drug avtobus brez doplačila; uporabnikom, ki morajo prestopati in zdaj plačajo dva žetona za pot, se bo cena razpolovila.)
  • v nadaljevanju možnost razširitve.

Parkirni avtomati in knjižnice bodo opremljene samo z enim terminalom.

Način plačila z enotno mestno kartico

Na začetku bosta uvedeni dve vrsti vozovnic:

  • vrednostna kartica Urbana,
  • terminska kartica Urbana.

Poleg dveh kartic bo mogoče kot plačilno sredstvo uporabiti tudi mobilni telefon.

Terminske kartice Urbana bodo poimenske in jih bodo potniki lahko pridobili na prodajnih mestih LPP pod enakimi pogoji kot danes mesečne vozovnice, njihovo veljavnost pa bodo podaljševali s polnjenjem na Urbanomatih in drugih prodajnih mestih. Tako ne bo potrebno vsakoletno izdajanje novih kartic šolarjem, dijakom in študentom, ampak se bo upravičencem za šolske vozovnice samo podaljšala pravica do nižje cene. S pretekom šolanja in s tem pravice do nižje cene bo lahko lastnik kartice isto kartico uporabljal še naprej, vendar bo moral plačati polno ceno (cena vozovnice za občane).

Vrednostne kartice Urbana bodo nadomestile plačevanje z gotovino in žetone na avtobusih MPP poleg tega pa omogočale plačevanje parkiranja, vzpenjače na grad in storitve Ljubljanskih knjižnic. Vrednostne kartice bodo prenosne in jih bo lahko uporabljal vsakdo za plačevanje navedenih storitev. Imetnik terminske vozovnice bo prav tako lahko na terminsko kartico naložil določeno vrednost in jo uporabljal tudi za plačevanje drugih storitev, ki so vključene v enotno mestno kartico Urbana.

Plačevanje z mobilnim telefonom bo omogočeno za vse storitve, ki so vključene v enotno mestno kartico Urbana. Uporabnik, ki bo želel plačati storitev s telefonom, bo izbral določeno številko in telefon približal terminalu ter izvedel plačilo storitve.

Pri plačevanju prevoza z mobilnim telefonom ne bo omogočeno brezplačno prestopanje na drug avtobus, kot to velja pri plačevanju s kartico Urbana.

Z eno vrednostno kartico oziroma z enim mobilnim telefonom bo mogoče na avtobusih MPP plačati tudi prevoz za več ljudi naenkrat. Če bo en potnik želel plačati več vozovnic hkrati, bo to lahko opravil pri vozniku, ki bo na terminalu izbral število vozovnic, in po potrditvi bo potnik prislonil kartico ali telefon na terminal in plačal prevoz.

Polnjenje enotne mestne kartice

Ko bo kartica "prazna", jo bo uporabnik lahko napolnil na vseh prodajnih mestih, vključno s prodajnimi avtomati.

Do 14. aprila 2009 bo postavljenih prvih 19 Urbanomatov (prodajni avtomati) na katerih bo mogoče kupiti in polniti kartice. Pred predajo sistema enotne mestne kartice Urbana v uporabo bo na področju Ljubljane postavljenih 40 Urbanomatov in dodatnih 60 prodajnih mest na katerih bo prav tako omogočen nakup in polnjenje kartic.

Prve lokacije terminalov:

  • Kolodvor - nasproti glavne avtobusne postaje
  • Bavarski dvor 1 in 2 - ob postajališču LPP
  • Konzorcij - nasproti banke li>Aškerčeva - ob postajališču LPP
  • NS Rudnik - ob postajališču LPP pred Leclercom oz. Supernovo
  • Poljanska Ambrožev trg - ob postajališču LPP
  • City park - na križišču
  • Remiza - pred upravno stavbe LPP
  • Dolgi most - na P+R postajališču
  • Krekov trg - na območju parkirišča nasproti TICa
  • Preglov trg - na postajališču LPP
  • Kino Šiška - ob podhodu
  • Klinični center - na postajališču LPP

V primeru terminskih vozovnic bo sistem le preveril veljavnost vozovnice. Na morebitno nepravilnost bo sistem uporabnika opozoril z rdečim svetlobnim znakom in zvočno. Prav tako bo uspešno izvedena validacija oziroma plačilo potrjeno z zelenim svetlobnim znakom in zvočno.

Potek uvedbe enotne mestne kartice

V drugi polovici februarja se je začelo nameščanje terminalov na mestnih avtobusih, kar bo končano do začetka aprila. 15. aprila 2009 se začne testiranje sistema, ki bo vključevalo 1500 uporabnikov. Sistem bo testiran s pomočjo zaposlenih v MOL, Ljubljanskem potniškem prometu, Javnem holdingu Ljubljana in Javnem podjetju Ljubljanska parkirišča in tržnice. Testne kartice bo prejelo tudi 500 otrok, ki uporabljajo avtobus za prevoz v šolo in domov.

Poskusno obratovanje bo trajalo tri mesece, po potrebi pa se bo podaljšalo, saj je ključnega pomena, da ob polnem zagonu sistem deluje brezhibno. Cilj je, da bi dijakom in študentom, ki bi konec avgusta kupovali šolske vozovnice, že izdali poimenske kartice in bi z začetkom šolskega leta sistem deloval v celoti in popolno.

Žetoni in obstoječe terminske vozovnice se bodo ukinile 31. 8. 2009. Do konca leta 2009 pa bo prehodno obdobje, v katerem bo še vedno omogočeno plačevanje z gotovino.

Nadzor uporabe enotne mestne kartice

Ker na terminskih karticah ne bo fotografije, bodo veljavne le z osebnim dokumentom. Potniki, ki bodo uporabljali terminske kartice, bodo morali tako ob morebitni kontroli izkazati istovetnost z osebno izkaznico, potnim listom, dijaško ali študentsko izkaznico ali indeksom. Število prevozov v določenem obdobju s terminsko kartico ni omejeno.

Pri plačevanju storitve na avtobusih bodo potniki s terminskimi vozovnicami dolžni validirati kartico ne glede na vrsto in veljavnost terminske vozovnice. Potnik, ki bo imel veljavno termninsko vozovnico in se ne bo validiral, bo v primeru kontrole obravnavan kot potnik, ki nima vozovnice.

Nadzor nad plačevanjem oziroma validiranjem bodo izvajali vozniki, kontrolo nad veljavnostjo kartic pa bodo izvajali kontrolorji in mestni redarji.

Podlaga za uvedbo novih vrst vozovnic ter ukinitev plačevanja z žetoni, gotovino ter dosedanjimi terminskimi vozovnicami bo podana sprememba Odloka o organizaciji in načrtovanju izvajanja mestnih linijskih prevozov, ki jo je pripravil Oddelek za gospodarske dejavnosti in promet Mestne občine Ljubljana. Predvideno je, da naj bi Mestni svet MOL o spremembi odloka odločal na seji konec marca 2009.