četrtek, 12. 5. 2011

Hradeckega most

Ljubljana je bogatejša za prenovljen Hradeckega most med Grudnovim nabrežjem in Krakovskim nasipom.

Hradeckega most je prvotno ime, ki ga ta znani litoželezni most nosi od prvotne postavitve 18. oktobra 1867 na lokaciji Čevljarskega mostu. Poimenovan je po zaslužnem ljubljanskemu županu med leti 1820 in 1846 Johannu Nepomuku Hradeckemu (1775-1846, Ljubljana).

Na lokaciji bivše ljubljanske mrtvašnice, kamor ga je leta 1931 prestavil arhitekt Jože Plečnik, se ga je prijelo poimenovanje Mrtvaški most. Skozi zgodovino sta se ohranjali obe imeni mostu.

Litoželezni most je bil februarja lani odstranjen iz prejšnje lokacije in prenesen v restavriranje ter marca 2011 postavljen na novo lokacijo med Krakovskim nasipom in Grudnovim nabrežjem, s prvotnim starim imenom Hradeckega most.

Pogodbeni izvajalec del je bil Gradis skupina G, d.d., skupna vrednost vseh gradbenih del za Hradeckega most je 980.000 EUR z DDV. Investicijska vrednost del je 1.150.000 EUR z DDV.

Kratka zgodovina mostu

Konec 18. stoletja so v Angliji uvedli nove peči za taljenje železa z uporabo koksa. S tem je postalo lito železo lahko dostopen in poceni material, ki je omogočil izdelavo revolucionarnih tehničnih novosti. Leta 1781 so tako na reki Severn zgradili prvi litoželezni most na svetu, ki danes simbolizira začetek industrijske revolucije. Ulit je bil v bližnji livarni v Coalbrookdale, kjer so razvili tudi večino metalurških novosti. Danes je Ironbridge osrednja turistična atrakcija Anglije pod zaščito Unesca.

Novosti iz Anglije so se hitro prenesle v Evropo, predvsem v tedanjo Prusijo, kjer je lito železo povzročilo izredno navdušenje. V takem vzdušju je tedanji mestni svet Ljubljane razpisal gradnjo litoželeznega mostu, ki naj bi nadomestil leseni Čevljarski most. Po petih letih so sprejeli načrt nadinženirja Johanna Hermanna z Dunaja, ki je ustrezal tedanjim visokim zahtevam mesta in njegovega župana Hradeckega. Po razponu je Hradeckega most enak Ironbridgeu v Angliji, v celoti je bil ulit na Dvoru pri Žužemberku, tako nosilni loki kot tudi okrasna ograja. Ob otvoritvi 18. oktobra 1867 pa je požel splošno priznanje in odlične ocene strokovnih krogov.

Hradeckega most je tako eden največjih dosežkov naše tehnične zgodovine.