sreda, 27. 8. 2025

Šole in vrtci znova odpirajo svoja vrata

V ponedeljek, 1. septembra 2025, se bo v ljubljanskih vrtcih in šolah začelo novo šolsko leto. Tudi letos smo poskrbeli za kakovostno okolje in delo v javnih vrtcih in šolah, malčkom in šolarjem pa želimo srečno, zdravo in uspešno šolsko leto.

Javni vrtci v Ljubljani

V šolskem letu 2025/2026 bo v ljubljanske javne vrtce vključenih 12.281 otrok.
Iz podatkov centralnega registra MOL izhaja, da so javni vrtci v MOL prejeli 2.442 vlog za vpis otrok za šolsko leto 2025/26, od tega 2.118 vlog za prvo starostno obdobje in 324 vlog za drugo starostno obdobje.
Na centralnem čakalnem seznamu za šolsko leto 2025/2026 (na dan 11. 8. 2025) je 28 čakajočih otrok, od tega 25 otrok za prvo starostno obdobje in 3 otroci za drugo starostno obdobje.

Od 25 čakajočih otrok prvega starostnega obdobja sta/je:

  • 1 otrok, ki ima skupaj s starši stalno prebivališče v MOL (nad 131 točk), nima izbire kamorkoli in želi točno določeni vrtec oz. enoto vrtca;
  • 11 otrok, ki imajo z enim od staršem stalno prebivališče v MOL (od 51 do 130 točk), nimajo izbire kamorkoli in točno določene vrtce;
  • 13 otrok je iz drugih občin.

Čakajoči 3 otroci v drugem starostnem obdobju čakajo na točno določeni vrtec.

igralnica v vrtcu

Že dvanajsto leto v Ljubljani zagotavljamo vsem staršem oz. njihovim otrokom javni vrtec v spomladanskih mesecih, če izpolnjujejo pogoje: stalno prebivališče in stalnost bivanja v MOL 15 mesecev, starostni pogoj 11 mesecev s 1. septembrom ter izbiro kamorkoli. Glede na trenutno razpoložljivost 178 prostih mest v vseh programih ocenjujemo, da bodo v vrtec sprejeti vsi otroci, razen če starši želijo otroka vpisati v točno določen vrtec oziroma enoto vrtca.
V tekočem šolskem letu se dejavnost izvaja v 757 oddelkih, v novem šolskem letu pa se bo dejavnost predšolske vzgoje izvajala v 736 oddelkih oz. 739, ko se bodo v Vrtcu Galjevica odprli 3 novi oddelki, od tega en razvojni oddelek, predvidoma s 1. 3. 2026. Vrtci so, skladno s potrebami staršev in predpisanimi normativi, optimizirali število oddelkov v posameznih enotah oziroma lokacijah vrtcev, tako da se bo z začetkom novega šolskega leta število oddelkov zmanjšalo za 21 oz. 18.
V obdobju od 2006 do 2018 je vključenost predšolskih otrok v javne vrtce v MOL naraščala: v letu 2006/07 je bilo v vrtce vključenih 10.554 otrok, v letu 2018/19 13.582 otrok, nato pa je upadala: v šolskem letu 2022/23 je bilo vključenih 13.070 otrok, v šolskem letu 2023/24 12.918, v šolskem letu 2024/25 12.549 otrok, v šolskem letu 2025/26 pa je vpisanih 12.281 otrok, za katere so podpisane pogodbe staršev z vrtci (podatek na dan 31. 7. 2025.). Glede na vpis, starost otrok in razporeditev po oddelkih glede na predpisane normative so vrtci v letu 2006/07 oblikovali 687 oddelkov, v letu 2018/19 je delovalo 785 oddelkov, v šolskem letu 2023/24 769 oddelkov, v šolskem letu 2024/25 757 oddelkov, v šolskem letu 2025/26 pa načrtujemo 736 oz. 739 oddelkov.
V MOL smo v obdobju od 2006 – 2023 povečali možnost vključevanja večjega števila otrok, število prostih mest smo povečali za več kot 3.000. Če smo v obdobju od leta 2006 do leta 2018 stalno povečevali število oddelkov v vrtcih s prizidavami in adaptacijami vrtcih in šolskih prostorih ter drugih prostorih MOL, se je z manjšanjem rodnosti ta trend v zadnjem obdobju obrnil, zato postopoma zapiramo oddelke v tistih vrtcih, kjer je manjši vpis, ter oddelke v blokih. Skupaj z vrtci zato skrbno in gospodarno organiziramo oddelke v vsakem posameznem šolskem letu, pri tem upoštevamo predpisane normative in standarde ter optimalno organizacijo oddelkov po starostnih obdobjih.

Otroci s posebnimi potrebami v vrtcih

Od leta 2009 dalje za javne vrtce MOL ugotavljamo, da se je bistveno povečalo tako število otrok s posebnimi potrebami kot tudi potrebe po dodatnih kadrih za te otroke. Od leta 2009 do 2025 se je v rednih oddelkih delež otrok s posebnimi potrebami povečal z 1,8 % na 7,9 % glede na število vključenih otrok. Tem trendom je sledilo tudi zaposlovanje v vrtcih. Leta 2009 je bilo sistemiziranih 19,5 delovnih mest vzgojiteljev za zgodnjo obravnavo in 14 delovnih mest spremljevalcev. V letu 2025 se planira 50,3 delovnih mest vzgojiteljev za zgodnjo obravnavo in 110 delovnih mest spremljevalcev. Naraslo je število razvojnih oddelkov, od leta 2009 se je število povečalo, in sicer z 8 na 18 oddelkov oz. na 19, z odprtjem razvojnega oddelka v Vrtcu Galjevica.
V MOL ugotavljamo, da je multidisciplinarni pristop znotraj zgodnje obravnave v zdravstvu doprinesel k večji prepoznavnosti ranljivih otrok in s tem k večjemu skupnemu številu otrok s posebnimi potrebami vključenih v javne vrtce MOL, vendar hkrati tudi povečane stroške, ki niso vključeni v primerno porabo kot glavnega vira za financiranje občin. Trenutno čakamo na spremembo zakonodaje, s katerimi se bo to področje uredilo. Kot do sedaj, bomo za te otroke poskrbeli, da bo njihov razvoj potekal skladno s priporočili stroke, a hkrati vztrajali, da se dodatni stroški za vse otroke s posebnimi potrebami prenesejo na državni proračun, kot to že velja za dodatne stroške za otroke v razvojnih oddelkih v vrtcih.

Krajši program v vrtcu Hansa Christiana Andersena

Tudi v šolskem letu 2025/26 se bo v Vrtcu Hansa Christiana Andersena izvajal krajši program za otroke, ki še ne obiskujejo vrtca in bodo šli septembra 2026 v prvi razred osnovne šole. Na ta način otroke pripravimo na vstop v šolo. Program je namenjen vsem otrokom iz celotnega območja MOL in je popolnoma brezplačen, saj ga financira država. Program Vrtec Hansa Christiana Andersena izvaja že od leta 2021, vpis pa je vsako leto večji, večinoma se v ta program vpisujejo otroci tujci iz različnih jezikovnih in kulturnih okolij. Dejavnosti so usmerjene predvsem v učenje slovenskega jezika, krepitev besednega zaklada ter krepitev fine in grafomotorike, ob delu in igri pa otroci razvijajo tudi samostojnost. Za otroke in tudi starše je ta program zelo koristna in pozitivna izkušnja, ki omogoča lažji prehod v šolo.

Osnovne šole v Ljubljani

Število ljubljanskih osnovnošolcev se v letu 2025/2026 zmanjšuje, in sicer bo v 46 javnih osnovnih šolah na območju Mestne občine Ljubljana 448 učencev manj kot v preteklem šolskem letu. Tako se bo na v ljubljanskih javnih osnovnih šolah izobraževalo 24.497 osnovnošolcev v 1.103 oddelkih, kar sta 2 oddelka manj kot v preteklem šolskem letu. Povprečno število učencev v oddelku javnih šol je v 22,21.
V primerjavi s preteklim šolskim letom se bo število prvošolcev v javnih osnovnih šolah povečalo za 20 učencev, in sicer se bo 2.517 prvošolcev šolalo v 117 oddelkih šol na območju MOL. Število oddelkov 1. razreda bo v šolskem letu 2025/2026 v primerjavi s preteklim letom v ljubljanskih javnih osnovnih šolah enako. Povprečno število učencev v oddelku 1. razreda javnih šol bo 21,5.
Podatki ne vključujejo števila učencev v Centru Janeza Levca Ljubljana, saj se tam učenci še vpisujejo.

otroka z rumenima ruticama
V obdobju od 2009 do 2025 se je število osnovnošolcev v ljubljanskih javnih šolah povečalo z 19.172 na 24.497, kar pomeni, da naše šole letos obiskuje 5.325 učencev več kot pred 16 leti. Na vpis otrok v šolo vpliva število rojenih otrok na območju MOL, število odloženih vpisov v prvi razred osnovne šole na območju MOL, število prepisov IZ matične šole na osnovno šolo v drugem šolskem okolišu in število prepisov NA osnovno šolo na območju MOL iz drugega šolskega okoliša.
Povprečni delež odloženih vpisov od vseh rojenih se je v zadnjih dvanajstih letih izrazito povečal s 5,6 % na letošnjih 16,1 %.
Dodatne prostorske kapacitete v osnovnih šolah zagotavljamo z večjim številom prostorov, ki jih dosegamo s preureditvami in ločevanjem prostorov na več manjših enot, z večjimi notranjimi preureditvami in predelavami ter s prizidki in dozidavami. Kapacitete šol smo od leta 2008 (944 oddelkov) do šolskega leta 2022/23, ko je bilo v šole vključenih največ otrok (1.125 oddelkov), povečali kar za 181 oddelkov.

Novost v šolskem letu 2025/2026

S 1. septembrom 2025 se začne uporabljati nov Zakon o osnovni šoli, ki v slovenske šole prinaša več reda in varnosti. Glavni cilj novele je ustvariti varno in spodbudno učno okolje, ki bo učinkoviteje obravnavalo izzive digitalne dobe. Ena najbolj opaznih sprememb je prepoved uporabe elektronskih naprav med poukom, za kar smo si prizadevali tudi na MOLu. Učenci jih bodo smeli uporabljati le, če bo to del učnega procesa ali zaradi zdravstvenih razlogov. Za večjo varnost v šolah bo lahko šola po novem pregledala torbo, omarico ali druge osebne stvari učenca, če obstaja sum, da prinaša prepovedane ali nevarne predmete. Poleg tega novela natančneje opredeljuje vzgojne ukrepe in vzpostavlja jasnejša pravila vzgojnega delovanja šol, kar pozdravljamo.

Novosti pri šolskih prevozih v šolskem letu 2025/2026 zaradi sprememb Zakona o osnovni šoli

V šolskem letu 2025/2026 bodo na področju šolskih prevozov uvedene nekatere spremembe, ki izhajajo iz novele 56. člena Zakona o osnovni šoli. Spremembe zadevajo pravice učencev do brezplačnega prevoza ter dolžnosti lokalnih skupnosti pri zagotavljanju tega prevoza.
Pravica do brezplačnega šolskega prevoza za upravičence po 56. členu ZOSn bo še naprej zagotovljena z organiziranim prevozom, če organiziran prevoz ni mogoč ali njegovo izvajanje ni gospodarno, bodo starši lahko dobili povrnjene stroške mesečne vozovnice za javni prevoz. Novost je, da starši niso upravičeni do dvojne povrnitve stroškov – v primeru, da stroške krije drug vir, morajo to pisno potrditi. To pomeni, da če imajo plačano pot do dela s strani delodajalca in je šola v bližini te poti, občina teh stroškov ne povrne.
Starši lahko pravico do povrnitve stroškov uveljavljajo od 1. septembra tekočega šolskega leta, če vlogo oddajo do 31. 8., sicer pa od prvega dne naslednjega meseca po vložitvi vloge. Edina izjema so otroci s posebnimi potrebami, kadar jim odločbe o usmeritvi na zavodu RS za šolstvo izdajo naknadno, po začetku šolskega leta. V tem primeru staršem pravica do povrnitve stroškov prevoza učenca pripada od začetka obiskovanja izobraževalnega ali posebnega programa, če je tako zapisano v odločbi o usmeritvi.
Učenci, ki se prešolajo na podlagi 60. člena Zakona o osnovni šoli, imajo po novem pravico do prevoza, če je njihova nova šola oddaljena več kot štiri kilometre od njihovega prebivališča.
Lokalna skupnost je dolžna skupaj z osnovnimi šolami vsako leto preverjati upravičenost staršev oziroma učencev do koriščenja pravice do brezplačnega prevoza na podlagi 56. člena Zakona o osnovni šoli.

Šolske poti se opredeljujejo na podlagi smernic Javne agencije RS za varnost prometa in kriterijev ministrstva, pristojnega za izobraževanje (www.avp-rs.si/objava-smernic-za-solske-poti/). Varnost učenca na poti v šolo glede na smernice ni ogrožena na šolski poti, kjer je določena ustrezna omejitev hitrosti, je cesta opremljena s prometno signalizacijo, zgrajenimi pločniki in prehodi za pešce. Pri tem je potrebno upoštevati tudi, da najkrajša pot ni nujno najbolj varna, zato šole s pomočjo Sveta za preventivo in varnost v cestnem prometu MOL načrtujejo šolske poti in jih objavijo na svojih spletnih straneh. V letošnjem letu so vse osnovne šole v Ljubljani ob strokovni pomoči Sveta za preventivo in varnost v cestnem prometu MOL pregledale in posodobile načrte šolskih poti.

Spremembe pri prevozih na osnovnih šolah MOL 2025/2026

Skladno s posodobitvijo načrtov šolskih poti, ki so jih izvedle šole skupaj s Svetom za preventivo in varnost v cestnem prometu MOL in ugotovitvami Sveta za preventivo in varnost v cestnem prometu MOL, z novim šolskim letom 2025/2026 na OŠ Livada, OŠ Miška Kranjca in OŠ Koseze, uvedli nekatere spremembe oziroma ukinitve pri izvajanju šolskih prevozov, saj je MOL na posameznih področjih z izboljšanjem cestne infrastrukture izboljšala tudi varnost vseh udeležencev v cestnem prometu. Pri tem bomo še naprej upoštevali načelo zagotavljanja varnosti in opolnomočenja otrok v prometu ter hkrati zagotavljali smotrno porabo proračunskih sredstev. Šole bodo posebno skrb namenile vzgoji za varno udeleževanje učencev v prometu v šolski okolici.

Šolske prevoze na šolskih poteh, kjer so učenci oddaljeni manj kot 4 km od šole in so ceste, kjer potekajo šolske poti urejene skladno z navedenimi smernicami, bomo ukinili, za nekatere učence pa bomo spremenili način prevoza:

  1. Na OŠ Livada bomo ukinili posebne linijske prevoze na Poti na Rakovo jelšo s stranskimi ulicami, razen za učence, ki živijo na Poti na Rakovo jelšo od št. 269 naprej, ki bodo še naprej uporabljali posebni linijski prevoz s šolskim avtobusom, saj ta del dostopa še ni infrastrukturno urejen. Na Cesti II cesarjev bodo učenci za prevoz v šolo uporabljali avtobus MPP št. 16, MOL jim bo zagotovila Urbano.
  2. Na OŠ Miška Kranjca bomo ukinili posebne linijske prevoze za učence, ki živijo na Kamnogoriški cesti na vzhodni strani avtoceste. Za učence na zahodni strani avtoceste bomo zagotovili prevoz z linijo MPP št. 23 za učence z območja Krivca in po novem podaljšano linijo št. 22 za učence z območja Dolnic in Glinc. MOL jim bo zagotovila Urbano.
  3. Na OŠ Koseze bodo vsi učenci uporabljali linijo MPP št. 5, MOL jim bo zagotovila Urbano.

Podrobnejše informacije o šolskih poteh, novih voznih redih in vozovnicah bodo starši prejeli na posamezni šoli.

Izhodišča aktiva ravnateljev ljubljanskih osnovnih šol

Mag. Mateja Urbančič Jelovšek, vodja aktiva ravnateljev ljubljanskih osnovnih šol in ravnateljica OŠ Majde Vrhovnik je predstavila izhodišča za šolsko leto 2025/2026: »Potekajo še zadnje priprave na začetek šolskega leta 2025/2026. Ravnatelji smo poskrbeli za čisto in urejeno šolo ter njeno okolico, učitelji pa skrbno pripravljajo učilnice, ki bodo prvi šolski dan prijazno sprejele nove učence.
Kljub pomanjkanju kadra si bomo prizadevali zagotoviti kar se da visoko kakovost pouka. Poskrbeli bomo tudi za dobro počutje vseh vključenih – ne le učencev, temveč tudi zaposlenih, saj si vsi zaslužimo varno in spodbudno delovno okolje.
Ravnatelji si želimo in pričakujemo podporo, sodelovanje, zaupanje in spoštovanje vseh, s katerimi soustvarjamo šolski prostor. Kakovost šole je namreč tesno povezana z varnim in spodbudnim učnim okoljem.
S 1. septembrom 2025 bo začel veljati Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli (ZOsn-L, Ur. l. RS, št. 54/2025).

Zakon prinaša nekatere pomembne spremembe, med drugim:

  • zmanjšanje administrativne obremenitve strokovnih delavcev na področju vzgojnega delovanja šole,
  • posodobitev pravil šolskega reda,
  • natančnejšo opredelitev pravic in dolžnosti učencev (redno obiskovanje pouka, opravičevanje izostankov ipd.),
  • okrepljeno skrb in odgovornost staršev.

Vsaka šola je edinstvena – s svojimi posebnostmi, tradicijo, vrednotami in pristopi. Pomembno je, da starši in učenci te posebnosti spoznajo že na začetku šolskega leta, zato bomo v prvih dneh namenili čas predstavitvi pravil, načina dela ter vzgojnih in učnih poudarkov, ki zaznamujejo naš vsakdan.
Dober začetek je ključnega pomena, saj postavlja temelje sodelovanju, zaupanju in uspešnemu sooblikovanju šolskega življenja.
Na šolah se zavedamo pomena celostnega razvoja otrok. Poleg znanja dajemo velik poudarek tudi osebnostni rasti, čustveni varnosti, socialnim veščinam ter spodbujanju vedoželjnosti in ustvarjalnosti. Posebno skrb namenjamo razvoju strpnih medosebnih odnosov, kulturi dialoga in pripravljenosti pomagati drug drugemu. Vztrajamo pri vrednotah, kot so spoštovanje, solidarnost, odgovornost in pripadnost skupnosti, saj verjamemo, da ravno te oblikujejo šolo kot prostor rasti in skupnega uspeha.
Učence bomo spodbujali, da prepoznajo in razvijajo svoja močna področja – bodisi na področju športa, umetnosti, znanosti, jezika ali družbenega delovanja. Tekmovanja, projekti, raziskovalne naloge, nastopi in razstave niso le priložnosti za uspeh, temveč tudi dragoceni trenutki učenja sodelovanja, vztrajnosti in samostojnosti.
Želimo si, da bi šola postala prostor, kjer se vsak otrok počuti videnega, slišanega in cenjenega.
Začetek šolskega leta ni le nov datum v koledarju, ampak začetek poti, ki bo prinesla nove izzive, vprašanja, ideje, znanja in odnose.
Zato ob tej priložnosti – učencem, učenkam, staršem in vsem sodelavcem – v imenu aktiva ravnateljev in ravnateljic želim leto, polno poguma, radovednosti, vztrajnosti in veselja do učenja.
Naj bo vsak dan nova priložnost, vsaka napaka nova izkušnja in vsak uspeh korak naprej. Naj bo leto 2025/2026 varno, navdihujoče in bogato za vse, ki soustvarjamo osnovno šolo.«

Denarna pomoč MOL ob začetku šolskega leta 

Mestna občina Ljubljana nudi različne oblike pomoči socialno ogroženim občankam in občanom v skladu z Odlokom o denarni pomoči. Do denarne pomoči MOL so upravičene osebe s stalnim prebivališčem v Ljubljani, ki nimajo lastnih dohodkov ali pa njihov dohodek ne presega za več kot 30 % minimalnega dohodka na družinskega člana oziroma družinsko članico, kot določa Zakon o socialno varstvenih prejemkih. Vlogo za dodelitev denarne pomoči je potrebno oddati na krajevno pristojni center za socialno delo, ki vodi postopek in na podlagi meril, določenih v prej omenjenem Odloku, odloča o upravičenosti do pomoči.
Posebna pozornost je namenjena otrokom, za katere MOL omogoča naslednje oblike pomoči:

  • Delno kritje stroškov ob začetku šolskega leta za osnovnošolke, osnovnošolce, dijakinje ter dijake;
  • Kritje stroškov šole v naravi ter letovanj in zimovanj za osnovnošolke in osnovnošolce (v višini cene storitve);
  • Kritje stroškov šolskih kosil za osnovnošolke, osnovnošolce, dijakinje in dijake, kjer je organizirana šolska prehrana (v višini cene storitve);
  • Pomoč ob rojstvu otroka.